Sida 1 av 1
Olja i växellåda med overdrive?
Postat: tor 06 mar 2008, 23:33
av t.bear79
Har tagit ner växellådan från min 144 sport -67:a och har hört mig för ang vilken olja man skall ha. Hörde från ett håll att man skall ha vanlig sae90 men från annat håll att man skall ha automatväxelåds olja... Är kluven??? känns fel att hälla i automatväxelådsolja... Mvh T. ?:-/
Re: Olja i växellåda med overdrive?
Postat: fre 07 mar 2008, 08:46
av Amarace
Du ska aldrig ha vanlig växellådsolja när det är overdrive, är det J-type overdrive kan du använda endera motorolja eller ATF typ F/G, har du D-type är det nog bäst med Motorolja, har inte själv testat ATF på en sådan och rekomendationen en gång i tiden var Motorolja.
Re: Olja i växellåda med overdrive?
Postat: tor 20 mar 2008, 18:40
av LarsBd
Volvo rekomenderar faktiskt växellådsolja API-GL-1 SAE 80W/90 i M41 240 (1975 års modell) de har dock aldrig rekomenderat ATF-olja i M41 (61-75).
Re: Olja i växellåda med overdrive?
Postat: fre 21 mar 2008, 22:26
av Amarace
LarsBd skrev:Volvo rekomenderar faktiskt växellådsolja API-GL-1 SAE 80W/90 i M41 240 (1975 års modell) de har dock aldrig rekomenderat ATF-olja i M41 (61-75).
I både Gröna häftet för Nyheter 1975 samt i INstruktionsboken för 1975 så är det Motorolja för M41.
Senare verkar det vara olika rekomendation beroende på år Specifikationerna är från (gröna häftena). Lite konstigt dom ändrar sig till och från.
Rent funktionellt fungerar det vilket som, av egen erfarenhet fungerar dock växellådsolja sämre för overdriven, blir segare när det är kallt, motorolja fungerar utmärkt oavsett vilken låda man har, men enligt Volvo får man inte ha Motorolja i en M46 äldre än 82, men sedan får man ha Motorolja om det inte är kallare än -10.
Men det är ju ovesäntligt då denna fråga gällde en 67:a
Re: Olja i växellåda med overdrive?
Postat: tis 25 mar 2008, 16:45
av t.bear79
Tack för svaren! :) Det blir att jag kör på motorolja! Mvh T.
Re: Olja i växellåda med overdrive?
Postat: fre 28 mar 2008, 13:26
av Arne
Spontant skulle jag nog välja ATF olja i första hand i en M41:a. Den oljan är snällast mot gummidetaljerna i växellådan (O-ringarna). Det är säkert inte fel att ha motorolja heller, men eftersom delarna är gamla i lådan och det inte är så kul att byta O-ringar så skulle jag välja ATF olja.