PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Lule-Jonas
#177211
Hej!

Någon som vet hur luftfilterburken är konstruerad på en PV 53:a och om det går att ta isär den för rengöring?
Har försökt hitta någon skarv för att få isär den men utan resultat, verkar som om det inte är meningen att man ska kunna ta isär den?
Det är den stora liggande cylindriska svarta luftburken, om det nu finns flera sorter, inte vet jag :)
av Raggo
#177277
du menar '' stekpannan ''? ..om de nu är den du menar så tror jag man måste byta ut hela luftburken till en ny, och en sådan får man betala runt 700:- för..
av Lule-Jonas
#177580
Jag vet inte vad "stekpannan" är men min luftburk ser inte ut som en stekpanna, den är en avlång liggande cylinder...
av Lule-Jonas
#177814
Tack så mycket, men det är inte den luftburken heller. Min är 21 cm i diameter och 22 cm lång + ett litet utstick på ena kortsidan för fastsättning av förgasaren...
av Lule-Jonas
#178017
Jag tänkte göra det igår men hur får man upp bilden på forumet? Jag lyckades inte lista ut det igår så tacksam om någon talar om det för mig :D
av Amazon
#178764
Jag antar att det är originalmotorn du har? I så fall är det en B4B och den ser ut så här. Stora svarta lådan där uppe är luftfiltret. Finns tre olika utföranden av B4B, den första hade 40-44 hk och inget oljefilter, den andra 44 hk och oljefilter av delflödestyp, den sista 51 hk och lite annorlunda cylinderlock.


Bild
av Lule-Jonas
#178916
Tack, tack!

Det är precis motorn på bilden, med rätt luftfilter o delflödesoljefilter o allt 8) Vet någon som sagt hur man får isär luftfiltret mer än bara det bakre locket som sitter med en skruv?
Användarvisningsbild
av Amapola
#179041
Det är bara det locket du talar om. Filterinsatsen sitter sen innanför locket. Det dras rakt ut och tvättas i bensin och inoljas lite lätt innan man sätter ihop det igen. Sitter det hårt, kanske det har rostat fast, för det ska inte skruvas fast. Själva burken kan du bara torka ur med en trasa.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]