Sida 1 av 1

skillnader b20 & b20

Postat: tis 15 jan 2008, 10:36
av Noise
håller på att gå igenom en b20motor som tidigare suttit i en 240.
vad är det för skillnader mellan b20motorn i 140 och 240?
verkstads handboken jag använder är en för 140 eller amazon och jag undrar om måtten på kolvringsglapp vevlager m.m är samma?.
om man tittar i autoexpertens internet katalog har motordelarna till 240 (med b20) och 140 olika artikelnummer.

Re: skillnader b20 & b20

Postat: tis 15 jan 2008, 11:18
av Sparkz
Man gick över från tum till mm-gängor 74-75 nån gång, så det kan skilja iaf... Men man tycker de inte borde ha lagt ner nåt större jobb på B20 när B21 var på väg ner i gjutformarna i skövde...

Re: skillnader b20 & b20

Postat: tis 15 jan 2008, 13:38
av Hasse63
Har motorn inte 8 bulltat svänghjul så är det garanterat inte från en 240 utan från en 140 73 och äldre, toppen på äldre hade 42/35 ventiler. from 74- skall ha 44/35. from 74 så är det också samma vevaxel som b21.

Re: skillnader b20 & b20

Postat: tis 15 jan 2008, 14:38
av Noise
ok då vet jag, motorn har både 8bultar och 44mm ventiler.
bultarna vid grenröret o vattenpumpen är tum så jag antar att motorn är en 74 eller?

Re: skillnader b20 & b20

Postat: tis 15 jan 2008, 17:33
av jonny_h
Japp en 74 är det !

Re: skillnader b20 & b20

Postat: tis 15 jan 2008, 23:08
av Hasse63
Info om toppar... Du kan mäta längden på förbräningsrummen o jämföra med infon.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13825

Re: skillnader b20 & b20

Postat: lör 19 jan 2008, 15:09
av Arne
Från -75 års modell var det simringstätningar fram och bak vid vevaxeln, tidigare satt det filtringar. Det kan i och för sig vara bytt. Ofta brukar man modernisera och montera simringstätningar på äldre motorer.