Sida 1 av 1
b20a utförande
Postat: tor 27 dec 2007, 17:32
av Fluffen
Vad är det för skillnad på b20a i tidigt utförande och b20a i sent utförande?
Tänkte köpa en sotningssats och kompletteringssats men jag vet inte om motorn är från -71 eller -73 då bilen är ombyggd till en -73:a :roll:
Finns det nåt yttre som skiljer dem åt så man kan se skillnad?
Svänghjulet är iallafall 6 bultat så det måste vara före -74:a eller har jag fel. :roll:
Misstänker att jag har den tidiga versionen men jag är inte helt hundra, någon här kanske kan reda ut detta åt mig. :D
Postat: tor 27 dec 2007, 18:50
av Amarace
Den senare är väl den som har 44 på insuget o äldre har 42, man känner igen dom som har 44 på att dom har en större gjutningsklack där spridarna sitter på en E. På blocket brukar det märkas på att äldre har en kran för avtappning av vattnet i bakkant på blocket, nyare har en plugg istället.
Men det spelar ingen roll egentligen, sotsatserna passar vilket som, det är tjockleken på toppackningen som kan skilja o vattenpumpstätningarna.
Postat: tor 27 dec 2007, 20:58
av Hasse63
Har set nån sida med motornummer där man på ett hum kan se vad man har, men hittar den inte nu :evil:
Köp inte packningar på Biltema bara

Postat: tor 27 dec 2007, 21:10
av Fluffen
Biltema packningar hade jag inte tänkt. :D
Har läst lite på nätet om biltemas topplockspackning och tänker absolut inte köpa mina packningar där. :lol:
Postat: tor 27 dec 2007, 21:43
av Frownlayer
det e grövre vevaxel i den senare b20:n också. den har 8 bultar i svänghjulet. den gammla har bara 6 st. Det e olika skruvar mellan de olika svänghjulsbultarna också.
Postat: fre 28 dec 2007, 04:12
av Amarace
Frownlayer skrev:det e grövre vevaxel i den senare b20:n också. den har 8 bultar i svänghjulet. den gammla har bara 6 st. Det e olika skruvar mellan de olika svänghjulsbultarna också.
Det är den "tredje" versionen, dock skrev han ju att han inte hade den 8 bultade versionen.
Postat: mån 31 dec 2007, 03:34
av 164anders
man bör ej ha en topplockspackning till den gamla toppen ihop med den nya då den kommer att sticka in i förbränningsrummet=kort livslängd
Postat: mån 31 dec 2007, 15:41
av Amarace
164anders skrev:man bör ej ha en topplockspackning till den gamla toppen ihop med den nya då den kommer att sticka in i förbränningsrummet=kort livslängd
Hur ska det gå till, det är ju samma diameter på cylindrarna oavsett topp och toppackningen går ju efter cylinderdiameter, Inte efter toppen.
Postat: mån 31 dec 2007, 16:32
av Fluffen
Tack för svaren!
Har nu plockat isär motorn och mätt insugsventilerna som är 44 då har jag alltså den nyare b20n. eller?
Sitter en luftningsnippel/plugg eller vad den heter i stället för en kran bak på blocket.
Postat: tis 01 jan 2008, 02:40
av 164anders
Amarace skrev:164anders skrev:man bör ej ha en topplockspackning till den gamla toppen ihop med den nya då den kommer att sticka in i förbränningsrummet=kort livslängd
Hur ska det gå till, det är ju samma diameter på cylindrarna oavsett topp och toppackningen går ju efter cylinderdiameter, Inte efter toppen.
Det är nämligen så att om du kollar på en toppackning till en nyare motor så är det ovala hål i den pga att det är bredare förbränningsrum med 44 ventiler medans en gammal topp med 42 ventiler har ett smalare f-rum och då är hålet i packningen runt.
mvh anders