Sida 1 av 1

Tändning förgasare volvo b20 lite funderingar!

Postat: tis 27 nov 2007, 23:35
av Gangzstaerrol
Hej! Har inhandlat en 142-72 och nu undrar jag lite grejer!
Toppen som sitter på är en planad topp 1,5mm kammen är en k kam! Skall tändningen ändras mot vad den ska stå orginal? Orginal är väl 14 grader eller nått! sen är det väl olika om man har b20b o.s.v Det är ju högre komp i b motorn därför undrar jag om min tändning bör ställas annorlunda? Den andra grejen är att det sitter dubbla su nu,jag tänkte byta till enkel su eller en weber 32/36 blir det stor skillnad på prestandan mer än att den inte tar 1,5 liter milen i soppa?

Postat: ons 28 nov 2007, 17:23
av Frownlayer
Du har en för låg tändning för dina delar och det är troligen därför han drar så mycket för dig.

Gör så här:
---------------------------------------------------------------------------------------
byt brytare, rotor, tändstift och säll in dem rätt. 0.5mm mellan brytarna
ta bort vacumslang. 1500 varv. ställ in tändningen på 21°.
---------------------------------------------------------------------------------------

sätter du dit weber så kommer den inte dra mycket mer än dubbla su. men din topp kommer att bli varmare och jag lovar att, om du inte tar det försiktigt så bränner du topplockspackningen.

dubbla su ska max dra 1 liten milen, annars är det något som inte stämmer med munstycken eller tändning.

när jag körde med dessa tändinställningar, d-kam (något vassare än k-kam) och strombergaren med sliten nål(vilket drar mer) så låg jag på 0.8 milen blandad körning.

Postat: ons 28 nov 2007, 17:38
av Sparkz
Dubbla SU brukar gå ganska snålt. Jag körde min på under litern med ungefär samma prylar som du; Dubbla SU och K-kam. Borrad till 2,1 med.

Postat: ons 28 nov 2007, 21:03
av Gangzstaerrol
21 grader är inte det lite extremt för k kammen då? Tändsystemet är nytt men det är inhandlat på biltema allt som går att byta är bytt! rycka vacumet oxå verkligen? trodde bara man gjorde sånt om man hadde r kam ?

Postat: ons 28 nov 2007, 21:15
av Frownlayer
det e som det ska vara orginal på en b20... lita på det... ställer du in det på det så kommer du känna att du knappt behöver byta förgasare...

Postat: ons 28 nov 2007, 21:25
av Gangzstaerrol
Frownlayer skrev:det e som det ska vara orginal på en b20... lita på det... ställer du in det på det så kommer du känna att du knappt behöver byta förgasare...


Tack så mycket det ska jag prova i morrn! Återkommer om hur det gick!

Postat: ons 28 nov 2007, 22:57
av Hasse63
ställ den så den nästan spikar..de funkar alltid.