Sida 1 av 1

Livlös B4B med gnista

Postat: lör 29 sep 2007, 16:16
av Lule-Jonas
Hej, har en PV -53 som inte vill tända till ens. Nu har jag bytt tändkablar, stift, fördelarlock, rotor, kondensator och brytare och har blå gnista på alla stift men den vägrar att tända på både bensin och startgas, vad bör man göra då?

Köpte bilen nyligen och förre ägaren hade tydligen startat den med ett 12 V batteri, kan tändspolen ha tagit stryk då, men borde jag i så fall ha gnista?

Postat: lör 29 sep 2007, 19:34
av Amapola
Tänder den inte till ens på startgas, är väl frågan hur tändningen är ställd. Har du kraftig blå gnista, är spolen hel.

Postat: sön 30 sep 2007, 20:04
av igelkottar
Blir den sur?

Postat: mån 01 okt 2007, 02:20
av Lule-Jonas
Nej den tycks inte bli sur, men när man gasar sprutar förgasaren in bensin så det är märkligt att den inte blir sur faktiskt, vad ska man tro om det?

Sen funderar jag vidare på tändspolen, vad ska det vara för motstånd i den? Om man mäter med multimeter mellan den grova kabeln (den som går till fördelarlocket) och den veka (som går till sidan av fördelaren) får man motståndet 113 kiloohm, är det i sin ordning?

Postat: mån 01 okt 2007, 10:29
av igelkottar
Snurrar kammen när du kör med startmotorn?

Postat: mån 01 okt 2007, 23:25
av Lule-Jonas
Rotorn snurrar iaf när man vrider runt motorn för hand.

Postat: tis 02 okt 2007, 07:12
av Sparkz
Så gnista finns, rätt kabel till rätt stift, och inte ens ett litet puffande?
Kompression, ventiler öppnar och stänger som dom ska?

Postat: tis 02 okt 2007, 17:21
av Hasse63
Jag skulle "komptesta" en bil som stått ett tag och den ville inte starta trotts att det var gnista på alla stift och motorn var för övrigt orörd. då jag till slut satte i andra stift så startade den "på en gång" så stiften funkade inte då de utsattes för tryck. Detta var första gången alla stift var döda annars så har det varit nått enstaka stift som dött...så prova byta stift om allt annat är ok :wink:

Postat: tis 02 okt 2007, 23:29
av Lule-Jonas
Jag har nu fått någon enstaka baktändning och när vi provade att kasta om tändkablarna för att "testa nåt nytt" slog det lågor ur förgasaren lite då och då när vi körde på startmotorn vilket väl bevisar att någon eller några insugsventiler var öppna vid tändningen?

Kompressionen har jag ej kollat men ska göra det så fort jag får tid. Ventilerna har jag ställt in så de borde gå rätt, har även nya stift men jag kanske borde byta dem igen då?

Verkar mitt värde på 113 kiloohm för tändspolen vettigt? Skrev högre upp på sidan hur jag mätte det.

Ettans cylinder är väl som på andra motorer den cylinder som sitter längst fram (närmast kylaren)? Bara så att det inte blivit fel tändföljd p.g.a. det.