Sida 1 av 1

''svinhet''tändspole

Postat: fre 24 aug 2007, 18:28
av Dudde
Hej !
Märkte att tändspolen till min B-20 var svinhet. Går knappt att hålla i den efter ca 20 min körande. Tändning är kollad med instrument, kamvinkel, förtändning, mm.
Nya stift, rotor, lock, brytare.
Provade att byta till en annan Bosch-spole som blir lika het den.
Motorn går ok, men är ändå orolig över värmen. Kan inte minnas att spolarna skall vara så heta.

Goda råd önskas.

Postat: fre 24 aug 2007, 18:44
av Lilja
Ganska hög spänning genereras i dom där, så dom lär bli rätt varma :lol:

Postat: fre 24 aug 2007, 19:11
av anp
En tändspole skall inte bli het vad jag vet. Blir den det så är den nog på väg att gå sönder.

Postat: lör 25 aug 2007, 20:02
av Sparkz
Tändspolen blir varm, men inte glödhet. Vad är det för spole? Om du har en som ska vara ihop med förkopplingsmotstånd blir den för varm om du inte har motstånd.

Postat: lör 25 aug 2007, 20:38
av Dudde
Tack för svaren !

Jag har en Bosch original till en 140 -72. utan förkopplingsmotstånd.Den första var en Biltema och jag trodde att det var roten till det onda... Jag har bytt alla tänddelar inklusive tändkablar till volvo. Arbetstemperaturen på motorn är normal.
Det kan vara så illa att den ''nya spolen är kass. Min fundering är om en tändspole gradvis blir sämre och vad som kan vara orsaken till en överhettning isf bör jag åtgärda felet och inte bara ''symtomen''.
Ligger inte spolen i olja eller liknande ?? Jag har fått låna en IR-tempmätare och skall mäta tempen på den och en i annan bil.
Jag åtk med resultatet

Postat: ons 26 sep 2007, 11:08
av Roy
Kan det inte vara så att tändspolen blir varm av srålningsvärme från exvis grenrör eller själva motorn?

Den höga spänningen generar ingen värme.

Egenvärmen kommer från effektförlusten i primärlindningen.
Och finns givetvis, men det är extremt ovanligt att två spolar skulle bli lika varma av att de skulle vara trasiga, och ändå ge funktion.

Jag föreslår att du mäter primärströmmen.
Sätt en Ampere meter från den sladd som går till brytarna, och den andra till jord.
Men brytarna öppna flyter nu ström till jord via Ameremetern.
Tändningen skall givetvis vara på.

Normalt borde det vara 2 -3 Amp.

Alla tänkbara fel på en tändspole skulle ge mindre gnista, även om den drar mer ström av exvis kortslutnigar i primärspolen. Lägre gnista skulle ge startsvårigheter.

''svinhet''tändspole

Postat: mån 01 okt 2007, 21:56
av krocken
töndspolen blir svinhet om det ligger spänning på hela tiden men då går den för det mesta sönder på ett par timmar..