Sida 1 av 2

CO-halt

Postat: fre 24 aug 2007, 13:36
av Volvo 144DL - 74
Hej har en liten fråga bara...

Det är så at när jag besiktade bilen ca 2mån sen så fick jag 3,3 i co halt... för att få ned denna är det bara o skruva på justerskruven? eller måste man göra någe mer... bilen har ny olja + filter, nya tändstift, luftfilter...

Postat: fre 24 aug 2007, 15:10
av Hasse63
Jag förmodar att du har SU då du frågar om det bara är att skruva på justerskruven, och svaret är ja, men hälst ska du då använda dig av ett mätinstrument

Postat: fre 24 aug 2007, 15:14
av Volvo 144DL - 74
nee det är en enkel stromberg som sitter... men måste man använda instrument är det inte bara o skruva på skruven tills den börjar gå lättare i motorn?

Postat: fre 24 aug 2007, 15:31
av Noise
jag har skruvat ur min skruv tills motorn gick fint o bensinförbrukningen blev bra.
men jag är ingen expert, kan motorn skadas om den får för mager bränsleförbrukning men går som en klocka? eller är det lungt sålänge det går jämt o fint? min skruv är nästan helt utskruvad, skruvar jag in den så går bilen iaf sämre o drar mycket bensin.

Postat: fre 24 aug 2007, 19:31
av Amarace
Om du har stromberg så har du ingen justerskruv (el 67-68 fanns det så man kunde skruva under för att ställa munstycket), utan där pressar man munstycket uppåt eller neråt med specialverktyg för att ställa.
Men varöfr ska du ställa ner det? 3,3 är inte för mycket, en B20 brukar gå som bäst då.

Om du inte har B20 så kan du specifiera vad för bil och motor du har.

Postat: sön 26 aug 2007, 17:05
av Volvo 144DL - 74
jag vet att en polare justerade me någon sorts skruv under förgasaren, fast då använde vi ett mätinstrument... Det är en helt vanlig b20b me enkel stromberg... men jag tycker att man kan ställa ned till 2,5 iaf

Ett mätinstrument

Postat: sön 26 aug 2007, 17:29
av Rådlös
En fråga uppstår för mig när jag läser tråden: Vad för sorts mätinstrument använder man i dom här fallen?

Postat: sön 26 aug 2007, 18:51
av Hasse63
Tidiga Stromberg har så man kan höja och sänka munstycket genom att skriva på den undre "skruven" (mässing) Har man ingen sån = nyare så är det specialvektyg för att pressa munstycket upp o ner

mätaren man an vänder är en CO mätare en sån de har på bilbesiktningen/bilverkstäder

Bilprovning och verkstäder

Postat: sön 26 aug 2007, 21:34
av Rådlös
OK! Jag trodde ett tag att det har börjar bli vanligt med handhållna lambdainstrument. Men dom kostar ju i dom flesta fall lika mycket som en bättre begagnad bil.
Nu förstår jag sammanhanget lite bättre.

Postat: mån 27 aug 2007, 06:07
av Volvo 144DL - 74
joo det är möjligt att de e entidig stromberg... för det är usterskruv under som sagt... men så bästa sättet är att mäta me instrument alltså?