Sida 1 av 1
B20A VS B20B
Postat: sön 05 aug 2007, 19:20
av Volvo 144DL - 74
Hej igen...
Jag har en liten fråga. Jag unrar vad det är för skillnad på B20A och B20B motorerna mer än att på B20A är det enkel förgasare o på B20B är det dubbla
Postat: sön 05 aug 2007, 20:33
av GT-mannen
Kamaxeln skiljer. B20A har A-kam medan B20B har C-kam.
/Håkan
Postat: sön 05 aug 2007, 22:55
av Amarace
B20B har även något högre kompression tack vare tunnare topplockspackning. (sen finns två olika tjocklekar på toppen, en som är som A o en som är lite planad)
Postat: mån 06 aug 2007, 08:16
av Volvo 144DL - 74
är det någonting mer som skiljer dom åt?
Re: B20A VS B20B
Postat: sön 31 aug 2008, 19:03
av VepaD
hej, jag har en b20 men visste inte vad det var för någon om det var "a" eller "b" så jag gick till volvo å gav dom motornumret (498255) så kollade dom upp de, men de va en siffra som inte stämmde nånstans i numret men dom trodde att det var en B20b iallafall, och nu har jag beställt lite delar bl.a. en topplockspackning, och den är ju lite tunnare än den som är till B20a, då undrar jag om det går att använda den endå om det skulle visa sig att det är en b20a jag har, tacksam för svar :)
Re: B20A VS B20B
Postat: sön 31 aug 2008, 19:26
av Rådlös
Volvo 144 frågade: "av Volvo 144DL - 74 mån 06 aug 2007, 08:16
är det någonting mer som skiljer dom åt?"
Ventiljustering och tändinställning är något olika mellan dom båda (Alla tre egentligen, B20 E har också andra, egna mätvärden).
Men sedan är det ju kringutrustning som varierar, som t.ex. förgasare (insprut) och luftrenare.
Re: B20A VS B20B
Postat: mån 01 sep 2008, 13:15
av VepaD
någon som vet :lol:
Re: B20A VS B20B
Postat: tis 02 sep 2008, 20:11
av VepaD
ingen?
Re: B20A VS B20B
Postat: ons 03 sep 2008, 11:52
av LarsBd
Du kommer att få lite högre kompression är en original A-motor om du använder B-packningen i övrigt är det ingen skillnad.
Re: B20A VS B20B
Postat: tor 04 sep 2008, 19:56
av VepaD
okej, då vet jag :)