Jag ser när jag kollar på t.ex. SeaSea med båttillbehör att det är tydligen digitalvisande instrument som gäller i båtar i dag. Så det var lite överilat av mig.
Du kanske skall gå direkt till Biltema i stället.
Men på Volvo är det ju W-givare (lampa) som gäller i original för oljetryck. Den sitter nere vid oljefiltret i blocket. Instrumentfabrikatet VDO kör med Beteckningarna W och G. Det skall i så fall stå präglat på dom. Volvo köpte åtminstone tidigare sina instrument från VDO. Och i ditt fall med B20 är det så.
Oljetemp är lite "överkurs" på bilar. Det är nog mest intressant i tävlingssammanhang och liknande, så jag tror inte du behöver det. Har du bara ett bra och fungerande kylsystem så räcker det långt.
Laddningslampa, som slocknar när den laddar, är ju också standard på många bilar. Där finns det ju också mätarinstrument. I äldre tider var det ofta en visare som pekade på + eller -. Det visade åt vilket håll strömmen gick. Till batteriet, + (generatorn laddar) eller -, (strömmen går ifrån batteriet). Ett sådant instrument är egentligen bara intressant om man kan se detaljerat hur många Ampère det går för tillfället, och i vilken riktning. Och så detaljerade är dessvärre inte dom vanliga bilinstrumenten. Då är i så fall en voltmeter mera användbar. Den säger i klartext vad generatorn eller batteriet ger. När motorn snurrar visar den generatorns utspänning. När motorn står still visar den batteriets spänning. Men en vanlig laddningslampa tycker jag du skulle klara dig gott med. Givare för den är ju ett uttag på generatorn. Om jag inte minns fel, skall det heta "D+". (Kolla! Jag kan ha fel).
Så en sammanfattning: Hastighetsmätare måste du ha vid besiktning. Varvräknare är roligt, men inget nödvändigt. Tankmätare och tempmätare är nästan lika viktiga som hastighetsmätare. Båda matas i original från samma stabiliserade spänning. Men som sagt, lösa instrument som du skaffar, kan ha en egen lösning. Kolla vad som krävs när du köper.
Laddning och oljetryck fungerar tillfredsställande med enbart en (varsin) lampa. Sedan finns det ju diverse kontrollampor för heljus, körriktningsvisare m.m. Men det får väl rubriceras som "övriga tillbehör".
Oljetryckslampans funktion är rätt, som du antar. Jordningen bryts när det är tryck.