Sida 1 av 2
Vad kan denna b20 ha i hk?
Postat: tis 10 jul 2007, 14:35
av Boxarhandsken
Har en pv med en b20 i.. den är trimmad med
Weber 36/36
uppborrad till 2.1 liter
extraktor-rör
r-kam
2 tums avgassystem
originaltopp tyvärr.. hur mycket kan den öka då jag köper en steg3 topp som jag ska göra?
Postat: ons 11 jul 2007, 22:25
av camaro69
En vild gissning, ca 100-110 kusar max.
Med steg 3 topp, ca 140 kusar.
Som sagt en vild gissning.
:D
Postat: tor 12 jul 2007, 11:33
av Sparkz
Jag höjer med 10 hk i båda fallen
Med steg3-topp ska du nog följa med med ett par DCOE 45 eller 48, känns som DCD'n blir en flaskhals...
Postat: fre 13 jul 2007, 20:59
av Hasse63
Storleken har inte så stor betydelse, det är de små förendringarna som gör det.
Med 44/37 på en E-topp och lite annat godis (DCD 36/36) så är 170 hk ingen omöjlighet (bromsade hästkrafter) Det har Lindqvist Racing grejat fram

Postat: lör 14 jul 2007, 15:16
av Boxarhandsken
Har en b20E topp planad 2 mm för 600 spänn på gång.. vad tror ni slutsatsen blir med den toppen? :)
Postat: lör 14 jul 2007, 16:42
av Hasse63
Slutsatsen blir rykande däck och en virvel i tanken :D
Är den bara planad?
Då är den 83 mm tjock då toppen. Cylindertrycket hamnar runt 12-13 kg vilket är rätt mycket. 98 oktan blir ett måste då.
Rätt bestyckat/justerat och allt i bra skick så rör den på sig

Postat: lör 14 jul 2007, 17:37
av Boxarhandsken
okej :D vad är skillnaden mellan b20 topp och b20e ? att E är portad lr ? :p
kan hästarna hamna på 140+ ? :D
tack för svar
Postat: sön 15 jul 2007, 00:25
av Hasse63
E står för Elektronisk insprutning. E-toppen har större insugskanaler än en vanlig A-topp och har 44/35 venliler vilket ska räcka till 170hk, men då är toppen portad mm av de som kan.
Ja runt 140 bör du hamna på. Har du en knöl där avgasventilen tittar fram så slipa bort den så du får en jämn fin radie i ytterradien. innerradien och ytterradien kan du bara jämna till lite precis under ventilen.
Borrmaskin och roterande filar funkar fint, går även med "filar i sten"

By
hasse63, shot with
K800i at 2007-04-15
Till vänster är avgasknölen kvar och till höger är den borta. Insugskanalen är bra som den är.

By
hasse63, shot with
K800i at 2007-05-06
Vy från andra hållet

Postat: sön 15 jul 2007, 01:08
av Boxarhandsken
okej tackar :D , hittade en annan topp jag köpte istället..en vanlig b20 topp portad , planad 2 mm , större ventiler ..46 / 37 , "enkla fjädrar" ..
så mycket info har ja fått om den, men jag gissar på att den kommer hamna på ungefär samma då? .. så jag tackar för informationen:)
Postat: mån 23 jul 2007, 17:20
av Boxarhandsken
det där med 98 oktan, kommer jag måsta köra med det?