Sida 1 av 2

Motorbyte 142 B230-B23

Postat: lör 07 jul 2007, 00:59
av AudiArt
Hejsan

Passar B23, B230 (Helst FK FT) motorerna "rakt in" i 142?
Vad behöver göras för att få dem att passa?

Ps. Hållt på med audi sedan trampbils åldern.. Där av namnet... :roll:

Postat: lör 07 jul 2007, 17:06
av Pliind
vet ej om du ska lyssna på mig men 142 har väll b20? med fogge på höger sida? då kommer inte b23 passa...

Postat: lör 07 jul 2007, 18:02
av fribbe_740
Sweeman skrev:vet ej om du ska lyssna på mig men 142 har väll b20? med fogge på höger sida? då kommer inte b23 passa...
det har ingen betydelse.

det passar inte rätt i, motorfästena passar nog itne tror jag, varvräknare, tempmätare, oljemätare, hastighetsmätare funkar itne. räkna med att få dra massa nya el, svetsa nya fästen till motor och låda, skarva ihop två kardaner (140 kardan och 740 kardan), byta kylare. mer kommer jag itne på nu men jag har säkert glömt nåt. blir nog lite tjafs me bromsservon också?

Postat: lör 07 jul 2007, 19:00
av Fluffen
ingenting är omöjligt bara man vill och har gott om tid. 8)

Postat: sön 08 jul 2007, 02:53
av Noise
fribbe_740 skrev:blir nog lite tjafs me bromsservon också?
bromsservon lär väll inte funka anorlunda, det är ju bara vaccum :???:
Min Ford transit -76 bromsservo funkar iaf utmärkt tillsammans med sin underbara B20 motor 8)

Postat: mån 09 jul 2007, 22:01
av JonZZon
passar inte rakt av.. motorfästen läre göras om och motorn läre väl rakställas åsså läre man modda oljetråget.

Postat: mån 09 jul 2007, 22:07
av Fluffen
Vadå rakställas? :???:

Postat: mån 09 jul 2007, 22:09
av fribbe_740
Fluffen skrev:Vadå rakställas? :???:
psst... han vet itne att 140 itne har tvärställda motorer :wink: skämt åsido :D

Motorlutning

Postat: mån 09 jul 2007, 22:45
av Rådlös
Volvo 140 med B20-motorer har motorn lodrätt monterad.

Alla motorer i den senare, modernare motorfamiljen B17, -19, -20, -21, -23, som bl.a. sitter i 360, 240 och 740 samt 940, har en motor som lutar. Jag tror det är 30 grader från lodlinjen, eller något sådant? Alltså: ungefär som en halv V8. (Fast dom lutar mera).

Själva motorblocket är i stort sett detsamma på dom senare motorerna, men kringutrustningen varierar mycket i vissa fall. Därför passar inte vilka motorer som helst, som du har sett av tidigare svar.

För hempulare som flyttar motorer finns det teknik att "rakställa" en sådan motor i lodlinjen. Det kräver nog en hel del utrustning och specialdelar för att göra detta?

Postat: mån 09 jul 2007, 22:55
av Fluffen
Jasså ni menar så.......... var inte riktigt vaken. :D