Sida 1 av 1
För tändning b4b
Postat: ons 29 apr 2026, 07:27
av Chrar
Hej! Har på två b4b motorer samma problem.Ställer tänd m stroboskop och går mkt dåligt men om jag vrider fördelaren rätt mkt mot tidigare tänd på går dom ok.Dock lite mer svårstartade.Borde ju gå bäst enl stroboskop......
Mvh
Re: För tändning b4b
Postat: tor 30 apr 2026, 07:01
av lennarte
När du kollar med stroboskåp, ändrar sig tändläget när du ökar varvet???
Misstänker att fjädrar (och vikter) i fördelaren inte fungerar.
Där sitter väl ett stift i ett hål och ett märke I svänghjulet på dessa.
När jag jobbade med dessa motorer ställde man tändläget manuellt med provlampa. Men då måste man först kolla att vikter, fjädrar och vakuumdelar fungerar.
Re: För tändning b4b
Postat: tor 30 apr 2026, 18:25
av Chrar
Hej.Tändläget ändras när varvtalet ökas,blir väsentligt tidigare tändning.Jag har ej haft vacumslangen loss kopplad när ställt den
Re: Förtändning b4b
Postat: tor 30 apr 2026, 18:26
av Chrar
Hej.Tändläget ändras när varvtalet ökas,blir väsentligt tidigare tändning.Jag har ej haft vacumslangen loss kopplad när ställt den.Tack