PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1595143
Har en helt standard b18 motor som beter sig väldigt underligt den går från början på 1 och 4 cylindern
Provar byta fördelar locket, tändkablar ,tändstift , rotor, tändspole ,kondensator och brytar spets för att stryka dom vanliga felen
Har rätt tändfölj 1342
Har kollat ventilerna 0,40
Blandat in brytare spetsen
Kompen är jämn på alla
Har gnista
Har soppa.
Provade byta fördelaren till 123igentition fördelare med passande spole till den .
Men då börjar bilen helt plötsligt att gå på 2 och 3 cylindern och är sten död på dom andra .
Hur kan detta problem uppstå och vad ska man börja mäta eller felsöka för att få den att gå på alla

Tacksam för alla svar och tips.
#1595205
Ska det påverka tändningen så mycket om den är nött på "kuggarna"
Ska absolut ta lös och kika hur det ser ut där..

tyckte det var så himla märkligt att det ska börja gå på dom 2 andra cylindrarna när jag bytte till brytarlös fördelare. Provade även att byta tillbaka igen till en annan "orginal " fördelare med nytt lock osv och då börjar den gå på dom andra cylindrarna.

Känns som jag har aldrig hört /läst någon annan som varit med om detta väldigt udda fel och jag hoppas att någon har varit med om det och kan säga vad man ska börja titta efter
#1595264
Jag är 100% säker på att tändföljden är rätt inte första gången jag skrivar i b20 /b18 jag vet att b230 har andra hållet. Men detta fel har jag aldrig stött på? För när den går på 1- 4 cylindrar så kan tändhatarna på 2-3 vara utdragna men när man byter fördelaren så går den på 2-3 och då kan tändhattarna på 1-4 vara utdragna
#1595267
Är kamvinkeln på brytarspetsarna rimligt rätt så att tändspolen hinner "ladda upp" mellan tändpulserna?
Skulle nog kunna bli gnista bara varannan gång om brytarna är slutna alldeles för kort tid. Likaså om tändspolen är ofrisk.. Långsökt? Javisst :-)
#1595299
Dedär förstod jag inte riktigt förklara gärna mer vad du menar.

Men om jag tolkar det så menar du att avståndet på brytarespetsen är fel? Fast jag har bladat in den på 0,40?
Men hur kan den bete sig som den gör med en fördelare som inte har brytar spets ?
#1595302
En B18 motor har tändföljen 1-3-4-2, räknas alltid medsols (clockwise).
Engelska bilar (när det fanns sådana) hade tändföljd 1-2-4-3. En luftkyld VW hade 1-4-3-2, presice som frugans Subaru har (Boxermotor).........
Allt räknat räknat på vevaxel.
Lite onödigt vetande 😁😁😁

Stämmer. Är väl en säkerhetsg[…]

Och jag har haft V70in i snart 13år :-) F&o[…]

Miss från mig, tänkte V90 av bara farte[…]

Hej, Min V50 1.8 flexifuel från 07 har pl&o[…]