Sida 1 av 2

startproblem volvo duett B20

Postat: mån 18 apr 2005, 09:46
av Swe_epa
hej försöker starta epan men det går int.....
det är en svag gnista som kommer bara ibland ..jag har prövat vfida fördelaren men det hjälps inte..han får fram soppa också.....
nån som kan hjälpa till?

PS...säljer även 240 Baklyktor,,,,, 200/st

Postat: mån 18 apr 2005, 09:56
av Ebbe
Har du kvar orginal tändspole? Byt om du har det. Byt även kondensator. Rätt brytaravstånd? Ställ tillbaka fördelaren på 5grader före övre dödpunkt vid avstängd motor. Gnistans styrka påverkas inte av fördelarens läge, däremot tändpunkten.MVH
Ebbe

Re: startproblem volvo duett B20

Postat: lör 07 mar 2009, 22:14
av VepaD
Hej jag har samma problem.. har bytt kondensatorn, brytarspetsen, och tändstift, motorn funkade fint innan jag plockade ur den och smårenoverade den, hade då bort toppen och totalrenoverade den, så jag förstår inte rikigt vad det är som kan va fel?

Re: startproblem volvo duett B20

Postat: lör 07 mar 2009, 22:34
av Hasse63
Smårenovera? Har du haft bort/byt kamaxel så kan du ha satt drevet under fördelaren fel? Eller satt tändkablarna fel, kan vara en massa annat också. I min länk nedan så kan du hitta verkstadshandböker vilket är till stor hjälp :-)-)

Re: startproblem volvo duett B20

Postat: lör 07 mar 2009, 22:52
av VepaD
Hasse63 skrev:Smårenovera? Har du haft bort/byt kamaxel så kan du ha satt drevet under fördelaren fel? Eller satt tändkablarna fel, kan vara en massa annat också. I min länk nedan så kan du hitta verkstadshandböker vilket är till stor hjälp :-)-)
aa eller ja, kanske inte renoverat, men bytt många packningar å så, har haft bort fördelarn å så, och drevet har jag satt rätt tror jag, för det stämmer med vart rotorn pekar å så är de väl rätt? kablarna sitter rätt vet jag :)

Re: startproblem volvo duett B20

Postat: lör 07 mar 2009, 22:58
av Hasse63
TROR det gör man i kyrkan :D

Nolla motorn och då ska drevet vara i 35 graders vinkel/ rotorn pekar på sträcket. allt står nedan.

Re: startproblem volvo duett B20

Postat: lör 07 mar 2009, 23:04
av VepaD
Hasse63 skrev:TROR det gör man i kyrkan :D

Nolla motorn och då ska drevet vara i 35 graders vinkel/ rotorn pekar på sträcket. allt står nedan.
Haha jo de é riktigt, nu har jag fått hjärnsläpp, men när man nollar motorn är det då ventilerna växlar på 1ans cylinder?

Re: startproblem volvo duett B20

Postat: mån 09 mar 2009, 09:52
av Hasse63
Nolla motorn på motorns remskiva, då är ettans cylinder i tändläge (ventilerna stängda) I verkstadshandboken finns bilder på hur drevet under fördelaren skall så då. Om motorn ändå inte startat så har du monterat kandreven fel.

Re: startproblem volvo duett B20

Postat: sön 05 apr 2009, 21:18
av babeen
Hej , har ett liknande med epan. Problemet är att jag inte får någon gnista alls, har bytt fördelarlock, rotor, kondensator, har mätt motstånd i spolen så den kan det väl inte vara fel på ?
Lågspänningskontakterna på spolen har drygt tolv volt så rätt spänning har den ju fram.. det konstiga är också att den startar ibland och går hur bra som hellst, ibland är den helt död. Någon som har nån idé vad det kan vara ?

Re: startproblem volvo duett B20

Postat: mån 06 apr 2009, 09:26
av Vovlo_Henrik
Ditt fel tyder på glapp har du kollat sladden från tändspolen till fördelaren?? Kontrolera att den inte ligger och jordar vid fördelaren eller att fiberbrickan är dålig... Hur är det med brytarspetsarna?? kan vara värt en koll :wink: