PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1573410
Biltema har säkert. Köpt där till både 745-an, båttrailern och för nu ganska länge sedan till min PV 544 med Ford Mustang Shellby 500 fälgar
av Vanheden1
#1573467
Kollat på webben där men icke, verkar bara ha låsbara hjulbultar.1.25 och 1.50.
Benämns med 1/2"-20 till Amazon pv mm, är det samma som 1.50 gängstigning tro? ( Isåf finns de ju mkt välja på andra ställen.)
av dieselkenneth
#1573481
Du ska ha 1/2 tum x 20. Hjulbulten som sitter i navet 1/2 tum = ca 12.7 mm och där 20 står för 20 gängor /tum. Så gängstigningen och diametrn är fel på biltemas låsmuttrar och dom är omöjliga att få dit. Tvärtom går tyvärr att få dit, alltså m12 skruv i 1/2 tums mutter men det blir ett mycket dåligt skruvförband. Sist jag såg det var när en arbetskamrat skuvade fast en lyftögla 1/2 tum med m12 bult. Kostade 3 tår på höger fot.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573483
Det är nu ganska många år sedan jag köpte till PV-n. Kolla på nätet efter muttrar till Ford istället då. Typ nämda Mustang, men även
Thunderbird, Fairlane, Galaxie m.m. Både bultcirkel och gänga är samma på alla. Från omkring 1950 och fram till och med i alla fall 60-talet ut.
När jag var ung och oförstörd i slutet på 60-talet och början på 70-så använde vi Ford fäljar till våra PV och Amazoner. Dom kostade nästan ingenting och var 5,5" breda.......
av dieselkenneth
#1573510
Lycka till i ditt sökande efter låsbara muttrar till gammelbilen. Har ett värre problem med min gammelbil en pv 444 -56 där är muttrarna på höger sida vänstergängade (eller är det tvärtom högergängat på vänstersida? länge sen jag skruvade med den) saknar 2 muttrar och bultar som jag dragit sönder innan jag kom i håg att dom är felgängade. Tror att volvo slutade med det oskicket när pv 544 introdiserades.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1573535
dieselkenneth skrev:Har ett värre problem med min gammelbil en pv 444 -56 där är muttrarna på höger sida vänstergängade
Det är samma trummor på dessa bilar. Du kan antingen ta trummor från en nyare PV, eller byta skruvarna på dom gamla. Tidigare PV gade bara 4 skruvar. När jag jobbade med dessa bilar var det lättare att få tag i "höger gängade" bromstrummor. Detta bromssystem (Själv justerade med en aluminiumpinne) slet upp ett brett spår i trummorna så dom gick ofta inte att svarva så mycket att dom blev plana alla gånger. Tror -56 var sista modellen med detta bromssystem. -58 PV hade i alla fall det nya systemet

Ännu en uppdatering: Satte tillbaka original[…]

Har du ringt säljaren? Vad sa han? Han vet my[…]

Service Renault Scenic 2003

Har nu "fått hem" bilen. Ser rikti[…]

Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]