PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av exemon
#1572107
Har bytt ur strulbergaren till en enkel su hs6a på min b20 och har bara varit lycklig. Justerbart munstycke är verkligen underskattat.
Enda är att det är glapp i spjällaxeln och resulterar i orolig tomgång.

Är det brotcha och bussningar som gäller? Eller räcker det bara med att byta ut spjällaxeln och se glad ut?
Finns det annars någon billig som kan göra sådant? Föredrar helst att göra det själv så jag lär mig men är också en fattig student.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1572126
Du kan enkelt justera munstycket på Stromberg förgasare också. Dock kräver det ett special verktyg (1969 och frammåt) När jag jobbade på verkstad under 60 - 70 och 80-talet var Stromberg rena drömmen. Inte mot "gamla" SU med justering under utan den nya modellen med en bakvänd skruv på sidan. Det fanns många bilar på 60-talet och en bit in på 70-talet med SU enkelförgasare med justering under och dom var det inga problem med.
Det finns/fanns renoveringssats till förgasarna "på den tiden", som bestod av nål, munstycke bussningar och spjäll axel. Renoverat många sådana under dom åren, kanske främst Zenit förgasarna på B16A och B18A motorerna. Dom var känsliga för glapp i spjällaxeln
av LarsBd
#1572290
Då både axel och hus är slitna kommer en ny axel att slitas relativt snabbt innan den har anpassat sig till det slitna huset. Om det ska bli bra bör huset bussas.
av exemon
#1572467
Tack för alla svar! Visade sig att gastaget på förgasaren kärvade, den satt löst och skapade samma symptom som glapp då tomgången varierade med vibrationerna från motorn. Nu kan den tomgånga under 2000 varv wooow. :-D
av exemon
#1572468
lennarte skrev: mån 04 mar 2024, 16:57 Du kan enkelt justera munstycket på Stromberg förgasare också. Dock kräver det ett special verktyg (1969 och frammåt) När jag jobbade på verkstad under 60 - 70 och 80-talet var Stromberg rena drömmen. Inte mot "gamla" SU med justering under utan den nya modellen med en bakvänd skruv på sidan. Det fanns många bilar på 60-talet och en bit in på 70-talet med SU enkelförgasare med justering under och dom var det inga problem med.
Det finns/fanns renoveringssats till förgasarna "på den tiden", som bestod av nål, munstycke bussningar och spjäll axel. Renoverat många sådana under dom åren, kanske främst Zenit förgasarna på B16A och B18A motorerna. Dom var känsliga för glapp i spjällaxeln
Intressant!! Jag har mekat med 5 strombergare och den första hade justerbart munstycke ner till. Alla dessa gasare var olika verisioner av stromberg. Alla dessa ”fungerade” men det gick lite rough. Sedan bytte jag till min första su fögge. Oj vad enkel. Och såååå mycket snyggare än strulberg! Det som var skönt är under blandnings justering så kunde man köra, stanna och enkelt dra lite i munstyckebulten och forsätta testa. Färre steg och för mig värt bytet.
Sedan är insugsljudet lite fetare måste jag säga…. :-D

Kul att se att den är igång igen, om […]

Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&a[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]