Sida 1 av 2
Dubbla su problem
Postat: mån 20 nov 2023, 19:33
av Pallee91
Tjuriga su förgasare i vanlig ordning

Problemet jag har just nu som jag gärna vill få svar på är att ena förgasaren vill inte reagera? När jag lyfter kolven händer ingenting? Bilen borde ju dö av! Så den får inte soppa till 1an och 3an. Vad göra? Mvh palle :)
Re: Dubbla su problem
Postat: tis 21 nov 2023, 09:41
av Irokee
Mekade en hel del innan jag fick mina HS6:or att lira ordentligt.... att jag från början hade tändkablarna i fel ordning, det håller vi tyst ok

Börja med att plocka ner dem i molekyler, göra rent allt/ byta packningar/nålar (munstycke), och framför allt se till att centrera nålen till 110%...
Funkar bara soppa pumpen bra så ska det lira...
Sedan ska de ju synkas, men det är en annan historia.
Re: Dubbla su problem
Postat: tis 21 nov 2023, 09:50
av Pallee91
Den gick ganska bra när jag köpte den men tyckte allt såg så risigt ut så jag har haft isär allt och rengjort samt nya packningar. Min far har satt ihop den igen eftersom han har kört rallycross med b20 länge så han kan allt utan o innan. Men efter allt så är den yttre gasaren helt död? Händer ingenting när man lyfter kolven eller skruva in eller ut på bränsle! Choke fungerar dock

måste vara nått vi gjort fel? Flottör huset fyller upp som den ska och stänger tätt osv..
Re: Dubbla su problem
Postat: tis 21 nov 2023, 15:09
av lennarte
Är det bara glappet i dämpkolven du öppnar?? Vad händer när du trycker på den andra kolven? Vad för modell på förgasarna
Re: Dubbla su problem
Postat: tis 21 nov 2023, 15:54
av Pallee91
Har hs6
Precis när man lyfter kolven max på tomgång ska bilen dö av för att den får för mycket bränsle men händer som sagt ingenting. Är som att den inte orkar suga upp bränslet ifrån flottör huset men allt igenom fungerar ju som det ska? På den andra fungerar allt som det ska..
Re: Dubbla su problem
Postat: tis 21 nov 2023, 18:07
av lennarte
Dom är lite struliga om man inte är van. Länge sedan och inte så ofta jag jobbade med dessa. Mer (tidigare) med den äldre typen.
Vad har du för gren/insugnings rör? Har du insuget med "extraspjällen", så du har olika långa insug vid låg och högfart? Vissa kallar det variabla insug?
Du skriver att den inte går på 1-an och 3-an, det borde väl vara 1-an och 2-an eller 3-an och 4-an. Eller är där ett annat ut utförande på insuget? Går den bara på 2 cylindrar på tomgång?
Re: Dubbla su problem
Postat: tis 21 nov 2023, 18:31
av Pallee91
Tändföljd 1,3,4,2 får inte soppa till 1an och 3an
Går på alla på tomgång "typ" högre varv går den bara på två. Tändning är bra med gnista på alla.
Med håller jag in choke fullt på bara den gasaren och låter den vara i så går den på alla

jävla strul med su! Ska nog byta till annat..
Re: Dubbla su problem
Postat: tis 21 nov 2023, 21:11
av lennarte
1-an och 3-an har inte "samma" förgasare. Dock är där ofta ett "utjämningsrör" som ju jämnar ut luftflödet på låga varv så det inte märks så mycket.
Du kanske inte fått med munstycket i L-hålllaren riktigt (nr 10 på bilden). Då följer inte munstycket med när du skruvar på justerskruven. Sedan är där inte så mycket justera möjligheter på dessa, där var betydligt mer på på dom äldre modellerna
hifspares.gif (22.31 KiB) Visad 3110 gånger
Re: Dubbla su problem
Postat: tis 21 nov 2023, 23:37
av LarsBd
Su förgasare är inte tjuriga de tycker bara inte om att bli tillstökade och inga felaktigt reparerade förgasare fungerar felfritt så ett byte till något annat hjälper inte.
En HS6 (som du skriver att det är) har mutter för justering av munstycke, och ingen skruv som det är på HIF6 (som Lennarte postade bild på). Vilken förgasare är det?
Går den inte på cyl 1och 3 är det kanske tändningsfel istället eftersom de cylindrarna (som Lennarte skriver) inte använder samma förgasare.
Vad som är yttre förgasare är inte lätt att lista ut, främre eller bakre är mycket tydligare positionsangivelse.
Är något mer än förgasarna ”åtgärdat” efter att motorn gick ”ganska bra” sist?
Re: Dubbla su problem
Postat: ons 22 nov 2023, 07:01
av lennarte
LarsBd skrev:En HS6 (som du skriver att det är) har mutter för justering av munstycke, och ingen skruv som det är på HIF6 (som Lennarte postade bild på).
Såg nu att TS skrivit HS6, missade det. Då ör det (i princip) bara att skruva på muttern tills motorn reagerar. Munstycke och nålar kan vara väldigt olika slitna. Kanske skiftat mellan förgasarna? Räkna varv för att få rätt justering är bara en grov "förinställning", särskillt om det är slitet