PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Phai
#1561102
Hej!
Jag har en volvo v70 2.4T årsmodell -01. Jag har under en längre period haft olika problem och verkstan kan inte hitta felet så nu hoppas jag på bättre hjälp härifrån.

Felen jag får är:

Passagerardörr låser ej upp när bilen är kall, kan inte öppnas manuellt med handtaget heller). detta släpper när bilen varit igång en stund och efter dörren låst upp sig står låset och klickar konstant. elhissknapp har slutat fungera på P dörr men F dörr kan styra alla rutor som vanligt.

interiörbelysning / klimatanläggningen kan starta när bilen är avstängd, står då och blåser i bilen trots att tändning ej är igång och bilen är låst. larmet slår även ut då och då trots att bilen står still och ingen är i närheten.

Vid kallstart får bilen troligtvis för mycket bränsle så den "bluddrar" och har ingen ork men detta rättar till sig efter några minuters körning. den ryker även vit rök från avgasröret speciellt när bilen är kall men minskar när bilen är varm (det försvinner dock aldrig).

bilen blir orkeslös under längre körning och växlar ner från 3an (1200 rpm) till 2an (1900 rpm) för att orka ta sig fram.

Tomgången har en tendens att vara väldigt ojämn men den dör aldrig utan hoppar mellan 300 - 1000 rpm. blir aningen bättre när bilen är varm.

Verkstan har kollat felkoder men blir inget klokare. dem har kollat allt dem kan (enligt mekanikern) och nästa steg var att byta CEM för att "testa" om detta var problemet men jag vill vara säker på att den är problemet innan ja lägger ut såpass mycket på en del ja ej kan lämna tillbaka.

Jag tar emot alla tips jag kan och ska svara så utförligt som möjligt om ni har tips/ideer på vad jag kan testa.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1561150
Phai skrev:Passagerardörr låser ej upp när bilen är kall, kan inte öppnas manuellt med handtaget heller). detta släpper när bilen varit igång en stund och efter dörren låst upp sig står låset och klickar konstant. elhissknapp har slutat fungera på P dörr men F dörr kan styra alla rutor som vanligt.
Är det vid minusgrader kan det vara kondens vatten som fryser. Kolla så alla hål i dörren är rena och ej täta, främst då i botten på dörren. Där ska även vara heltäckande plast mellan dörr och klädsel. Den försvinner ibland vid reparationer i dörren helt eller delvis, särskillt vi montering av stora högtalare.
Phai skrev:interiörbelysning / klimatanläggningen kan starta när bilen är avstängd, står då och blåser i bilen trots att tändning ej är igång och bilen är låst. larmet slår även ut då och då trots att bilen står still och ingen är i närheten.
.
Detta kan vara allt från felkoppling vid ombyggnaden till jordfel. Beroende på hur dom tagit ström och jord till H-reggen
Användarvisningsbild
av lennarte
#1561151
Phai skrev:Vid kallstart får bilen troligtvis för mycket bränsle så den "bluddrar" och har ingen ork men detta rättar till sig efter några minuters körning. den ryker även vit rök från avgasröret speciellt när bilen är kall men minskar när bilen är varm (det försvinner dock aldrig).
Att det bluddra vid start kan vara samma fel som när den blir orkeslös senare, kan vara något med temperaturgivaren/givarna till motorstyrningen, vakkumläck vid insug, vakkum läck/trasig MAP-sensorn. Här får du läsa ut felkoder, skriva ner dom och radera dom. Sedan köra (någon mil) och läsa av och skriva ner och jämföra. Vissa felkoder gör att motorn inte fungerar riktigt, motorn kan dock ofta fungera från kallstart. Och fungera hyfsat tills lambdasonden börjar fungera.
Vit rök är oftast vattenånga från kondens vatten i avgasröret. Kan dock vara toppackning, ha koll på kylarvätskan.
av Phai
#1561159
@lennarte, plasten du skriver om har jag inget minne av att den sitter där. Har haft isär dörren för att testa knappen men minns ingenting som satt mellan klädsel och dörren så detta ska jag kolla vidare på. Jag vill påstå att det blir värre vid minusgrader men har fortfarande problemet när det är varmare.

Sen ursäktar jag att jag ej skrev med men den är strypt i ECUn så sitter ingen H-regg på den. Mekanikern nämnde något om att det kunde vara någon skruv från lådbygget ibak som kunde gett bilen elfelen men den fungerade felfritt när jag köpte den så låter långsökt, Säljaren påstod sig precis ha bytt lambdasonden mindre än en vecka innan den köptes (2021). Jag ska se vilka felkoder jag får och se om dem leder mig någonstans. Tackar för tipsen nu har jag min helg planerad :).
EGR kylare 2,0 D

Har rengjort egr kylaren och ventilen på min[…]

Då vart oljbyte utförd. Sil på h[…]

Däckslitage insidan.

Det var fel hjulinställning, fick justera in […]

Han nekar allt, att det inte vart så nä[…]