PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av ugglorimoset
#1560522
Hej
Jag har en epatraktor en duett 64:a som jag har fått problem med bromsen på vänster fram, jag köpte nya delar bromsbackar, bromscylinder. Men när vi öppnade upp bromstrumman så passade inte bromsbackarna. Jag köpte delarna på CVR och kollade så årtal stämde. Jag vet inte hur jag ska hitta reservdelar eftersom jag ej kan hitta just de bromsbackarna… är det någon som vet hur jag kan se vad det är för bromsbackar som ska köpas? Jag går bet 😳
Tacksam för svar
Bilagor
image0000051.jpeg
image0000051.jpeg (296.74 KiB) Visad 1444 gånger
Senast redigerad av 1 ugglorimoset, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560549
Vad menar du med "inte passar"? Är dom totalt olika eller skiljer det fel storlek? Duett, PV och Amazon 1958 till 1968 har samma bromssystem (Wagner) med 8" trumbromms. Amazon har på Sport och -65 och frammåt Girling med skivbroms fram. Dock hade (vissa??) Amazon till -64 större trumbromsar 9" fram (Herrgårdavagnen??)). Vet att det sattes på Amazonens 9" bromsar på PV/Duett för att få bättre bromskraft. Mät dina trummor, 8" är c:a 200 mm och 9" ar c:a 230 mm. Sedan är bromsarna säkert renoverade någon/några gånger tidigare och då svarvade man ofta om trummorna istället för att byta mot nya och då passar inte nya backar 100% i dom gamla trummorna utan att radialslipas
Det är mycket mer jobb att byta bromsar på bilar med trumbroms, många smådelarsom som rostar fast som får värmas loss och ska smörjas upp så det rör sig lätt. Hjulcylindrar måste (nästan) alltid bytas p.g.s invändig rost och/eller att luftnipplar inte går att ta loss.
Du kan lämna i backar och trummor till en "riktig" bromsrenoverings firma (finns några få kvar) som kan limma om dom gamla backarna och sedan radial slipa dom till samma diameter som trummorna har.
av ugglorimoset
#1560613
Jag får mäta under helgen 😊 kan inte te mycket om bilar, men det var stor skillnad på bromsbackarna som jag skickade efter.
Bilagor
image0000001.jpeg
image0000001.jpeg (348.6 KiB) Visad 1442 gånger
av ugglorimoset
#1560614
Vi hade problem att byta vänster farm däck för vi fick inte av det. Men felet vara att det var vänstergängat … om det kan ha betydelse
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560616
1954 års modell har du kanske? Bromsbacken på bilden satt på PV 444 och 445 (Duett) fram till c:a 56 - 58 års modell. Vänstergängat försvann redan i början på 50-talet.
EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]

Jag förstår, en del saker går ju […]

Röret är rätt lätt att ta loss[…]

Hej Bilens motorlampa började lysa gult f&oum[…]