PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1560893
Är där gnista från tändspolen? (vid fördelarlocket) Är där gnista på tändstiften? Du kan testa t.ex vevaxelgivaren med diagnostik boxen. Du kan testa att bränsle pumparna (båda) fungerar om du tar bort bränslereläet och sätter en kabel mellan 30 och 87/2 i sockeln. Då ska båda pumparna gå igång direkt.
#1560930
robinb3rgsten skrev: sön 12 nov 2023, 15:03 Känns mest dom gissningar kolla om båda spolarna drar i "bränslereälet" innanför säkringarna

Ett klick när nyckel sätts i läge 2 och ett klick till när startmotorn snurrar.

Annars har ju 940 tändsteg på vänster innerskärm och radiorelä på expansionstanken. . Kolla Youtube efter en felsökningsvideo på 940 som inte startar. Tändspole går väldigt sällan sönder
Hej,
Fast hennes pojkvän hade samma problem i kväll. Han startade bilen och körde in i garaget, sen när han skulle backa ut från garaget så startade inte bilen, de fick bryta upp boxen för h-regget och byta tändspole. Då funkade bilen efter det. Men jag vill helst inte bryta mig in i den boxen förns vi har pratat med besiktningen då de för mindre än en månad sen satt dit en ny plombering då den andra va sliten, den som sitter där nu är lika sliten igen så ska prata med de om hur man ska göra. Borde få en ny tejp utan att behöva betala 2-3000kr för om registrering av Epan.


Men efter som att tändspolen bryter h-reget, så slits ju tändspolen på ett helt annat sätt(betydligt mer än vanligt i en vanlig 940). Men har svårt å förstå att de inte kan göra en hastighetsregulator som e snällare. Som på lastbilar tex har ju betydligt bättre.

🫣
Användarvisningsbild
av lennarte
#1560947
Finns det några belägg för att tändspolen går sönder mer på bilar med H-reg? Som t.ex att den stängs av och på kontinuerligt? Det är ju "bara" en (2) spole/spolar. Det finns ju inga rörliga delar. Jämfört med t.ex spridare som också får signal varje motorvarv och inte har problem med att dom går sönder. Jag menar, kan det vara någor annat i H-reg boxen som förkortar livslängden på just tändspolen? Kan man inte styra spridarna istället som (förmodar jag) man gör på en diesel motor
#1561138
Har kopplat förbi H-reg nu och inser att de e nått med de som gör att bilen inte startar. För när vi kopplade förbi det så startade bilen utan problem genomfrusen😵💫 nu till ett dilemma att enbart testa med nytt relä till hreg å funkar inte de kanske de blir en dyrare kontenta =köpa ett nytt hreg för 1900kr. Känns som trevligt å slänga de pengarna nu, med tanke på hur de kopplat in de dom som hade de tidigare som verkar ha genat i sin koppling. Hade jag vetat hur dåligt de gjort detta hade dottern aldrig fått köpa den epan vi köpte. För inte värt 38.000 kr för något som gått sönder på mindre än en månad. Känns surt. Speciellt inför jul m.m.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1561148
Eftersom det hände efter hon kört på något, kolla alla kablelkopplingar, skarv kopplingar, lödningar (är väl ett kretskort i den) och ring tillverkaren. Dom vet kanske en svag punkt. Det brukar tas signal från generatorn. Är där en generator med ett uttag märkt W? Eller är där en kabel direkt in i generatorn? I senare fallet är den i så fall löd på en fas i statorn av han som byggde om bilen, kanske dålig lödning där? Ta i kabeln och lirka lite i den och prova att starta med H-reggen inkopplad. Som jag skrev i början (tror jag), jag har inte jobbat med just detta utan "spånar lite" med den erfarenhet jag har om elektronik i allmänhet.
#1563931
lennarte skrev: tor 16 nov 2023, 07:36 Eftersom det hände efter hon kört på något, kolla alla kablelkopplingar, skarv kopplingar, lödningar (är väl ett kretskort i den) och ring tillverkaren. Dom vet kanske en svag punkt. Det brukar tas signal från generatorn. Är där en generator med ett uttag märkt W? Eller är där en kabel direkt in i generatorn? I senare fallet är den i så fall löd på en fas i statorn av han som byggde om bilen, kanske dålig lödning där? Ta i kabeln och lirka lite i den och prova att starta med H-reggen inkopplad. Som jag skrev i början (tror jag), jag har inte jobbat med just detta utan "spånar lite" med den erfarenhet jag har om elektronik i allmänhet.

Vi har nu bytt hreg och relä till hreget. Och biljäveln startar fortfarande inte 🤯
Användarvisningsbild
av lennarte
#1563992
Då bör vi kunna utesluta själva H-reg en. Och reläet. Vad är reläet till för? Har ni mätt ohm mätt tändspolen nu när den är "fri"? Har inte siffrorna i huvudet, men det ska vara under 1 ohm mellan 1 och 15 (men det får inte vara 0) och flera 1000 ohm mellan 15 och tändkabel uttaget. Obs, tändspolen helt bortkopplad. Sedan är vi tillbaka till generatorn, har du kollat kabeln mellan där och H-reg? Sedan är det tändning och bränsle som på en "vanlig" bil. Blöta tändstift? Bränsletryck?
#1564481
lennarte skrev: sön 12 nov 2023, 17:38 Är där gnista från tändspolen? (vid fördelarlocket) Är där gnista på tändstiften? Du kan testa t.ex vevaxelgivaren med diagnostik boxen. Du kan testa att bränsle pumparna (båda) fungerar om du tar bort bränslereläet och sätter en kabel mellan 30 och 87/2 i sockeln. Då ska båda pumparna gå igång direkt.
Bilen får igång om vi inte har H-reg inkopplat. Men så fort de blir inkopplad så startar bilen å låter typ blub blub sen dör den igen🙄😣
Vi har nu även bytt bilbatteriet men ändå jävlas de bara. Jag vill ju att hon ska ha sin EPA igen. 😔
Användarvisningsbild
av lennarte
#1564538
Låter nästan som den inte får bensin med H-reggen inkopplad. Kolla med leverantören av H-reggen om dom har något felsöknings schema eller nägon ide' om vad det kan vara. Har ni kört något med bilen utan H-reg så ni vet att den går 100 utan?
Finns det något elschema på hur H-reggen är byggd och ska kopplas in

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]