PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Wb92
#1558397
Hej!
Farsan har en volvo 244 GLE -83.
Vad jag förstår så ska inte GLE finnas förrens -84.
Det verkar vara en testmodell. Regnummret är LAG075. Vad vet ni om den? Den är såld i Luleå och helt i orginal och toppskick. Schalusi och bromsljus i bakrutan.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1558481
Volvos nya modeller börjarde säljas i september och fick då tillverknings året som årsmodell.
Själv har jag haft en Volvo PV -62-a (B18) . Den kallades för årsmodell 61/62 (tillverkad i oktober, registrerad i november) i dom äldsta pappren. Sedan (en kort period på tidigt 80-tal) var det en 62-a (dom nya registreringsbeviset hade bara plats för en årsmodell), för att när jag reg-besikigade den (1985) helrenoverad med bromsar från en Amazon sport (skivbroms fram) trimmad borrad B18 motor (c:a 125 hk) med dubbla Weber förgasare, overdrive växellåda och sollucka i taket så granskade dom nog gamla papperna noga för då blev den plötsligt en 61-a..... Den hade då varit avställd (för renovering) i c:a 5 år.
Min 745-a -89 är tillverkad i september 1988 och registrerad i oktober samma år. Men den har -88B som årsmodell bara för att denna 89-a omfattas inte av den nya avgasreningsbestämmelsen som trädde i kraft 1989-01-01. Vem har sagt att det ska vara enkelt..... ☺️☺️
av Amarace
#1558510
Varför tror du att GLE kom 84?
GLE kom 79, men bara som den årsmodellen, sen försvann den för att komma igen 83, och fanns t.om 84 (finns vissa 85). Sen kom den aldrig igen förutom som ett utrustningspaket bara på senare årsmodeller.
Jalusiet och bromsljuset har inget med GLE att göra.
Så den fanns alltså 79, 83, och 84.
Felmonterade däck

Ditt sätt att mäta säger inte s&ari[…]

Att ladda från motorn lönar sig inte, f[…]

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave