PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1556766
Hej!

Har en Volvo pv 544, från 1958 med M4 låda i original. Den är importerad från USA och således MPH mätare.

M4 lådan har nu rasat och jag har fått tag på en M40 låda som suttit på en Amazon 1960 med B16.

Löser dom övriga modifieringarna, men undrar hur man gör med hastighetsmätarvire. Om jag köper en vire till M40 lådan, passar den då i mitt mätarhus?

Har någon en M4 låda är jag intresserad av detta med.

Tack för svar!
//Mats
#1556784
För måånga år sedan bytte vi växellåda på vår dåvarande firma bil (Duett -57). Satte i en 4-växlad och vi behöll original vajer. Vi bytte bara muttern till lådan. Sågade bort en bit av muttern från M40 lådan så man kunde trä muttern över höljet på original vajer och skruvade fast den. Mätaren visade åt h-te fel, men vi körde så till mitten på 70-talet då kolvringarna på 2 cylindrar åkte ut i avgasröret. Då hade den knackat i vev lager vid start en längre tid. Nya firma bilen blev en Duett -62, då endast 15 år gammal, 😁😁
Chefen på verkstaden körde den Duetten ända fram till för några år sedan då han skänkte den till en som skulle renovera upp den. Sjålv köpte han då en Renault Kangoo som han kör med än idag (95 år gammal)

Hur som, börjar fundera på om man ska[…]

Seagrave

Tjena! Går det att limma eller täta m[…]

Felmonterade däck

Jag bytte däck för sisådär 1 […]