PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1552983
Halloj!
Jag har en gammal 144 ifrån 1973 med dubbla M40 lådor på den just nu är en spärrad på 2an på den främre och 2an på den bakre ( växlar på den bakre lådan ) och just nu i skrivande stund så gör den 23km/h på 3000varv men jag vill kunna få ner varvet så mycket som de går för att få ner varvtalet och bränsle förbrukningen och tänkte se om någon visste hur det är med regler runt om kring äldre A traktorer ( den är registrerad 2006 ) och om de är möjligt att köra med 1an på de främre och 3an som högsta växel på den bakre utan att man åker på olovlig körning om man blir stannad.
Hur kan jag veta om det är den gamla M40 lådan.
Mvh
Tobias Carlryd
Användarvisningsbild
av lennarte
#1552991
Om du ändrar en äldre A-Traktor så måste den reg-besiktigas, och då gäller dom nyare reglerna. Är i alla nästan säker på detta.
av Amarace
#1552995
Reglerna är och var att vid motorns maxvarv så får den inte ha högre konstruktiv hastighet än 30km/h (10% fel marginal), och på lägsta växeln får högsta hastighet vara max 10km/h vid 2/3 av motorns maxvarv. . Utväxlingen måste alltså vara så att det uppfylls, och det uppnår du inte om du inte har spärrat på ettan på ena lådan och har max 1:an och 2:an på andra lådan, oavsett vilken Volvolåda du har. Så du kör olagligt som det är nu också.
Vill du kunna köra på lägre varvtal så måste du bygga om med h-reg.
#1553186
Halloj igen!
Max varvet på 140in är ca 5200 enligt varvräknaren så altså då på 1an ska han varva ca 3460 i 10 Km/h om jag förstog rätt men nu i skrivande stund så på 1an gör den 10 Km/h på ca 2300 altså då så får jag reggbess om ja blir stannad då. Men hur jävla noga är dom i dagens läge när de finns andra a traktorer som inte ens är spärrade....
#1553276
Det finns en massa olika regler under årens lopp. Så det beror på när den är registrerad. Ursprungligen var det 10 till 1 på högsta växel. Det funkade då med en Duett från 40 - 50-talet. Senare Duetter behövde byta bakaxel till t.ex Ford Transit bakaxel. Det berodde på utväxlingen i växellådan. Då (40 - 50-tal) varvade motorerna inte så högt så dom kunde inte gå fortaren c:a 40 - 50 k /tim. Dock fick man inte köra fortare än 30 m GHB dj ej, b:b=
#1553351
Lennarte, det du beskriver är för Epa-traktor, inte A-traktor. Epa var max två växlar med total utväxling på 10:1 och bestämt axelavstånd för alla och stum bakaxel samt ram.
A-traktor är/var som jag beskriver.

Tobiascarlryd144, polisen är väldigt noga när dom kollar, så blir du stoppad och kör så åker du på regbesiktning samt så kan du åka på olovlig körning och dina föräldrar kan åka på tillåtande av olovlig körning (stor risk om din a-traktor är registrerad på nån av dom).
Din är precis lika olaglig som en som är helt ospärrad, finns inget mellanting, endera är den helt laglig, eller så är den inte det.
#1553384
Amarace skrev: tor 31 aug 2023, 23:17 Lennarte, det du beskriver är för Epa-traktor, inte A-traktor
Joo, jag vet. Men det verkar idag som det gått "troll" i ordet "Epa". Förr var Epa synonymt med "halvtaskigt", dåligt, lågpris m.m. Det var från början ett billigt, hemmabyggt jordbruksredskap. Med en trimmad B20 motor och större däck kunde kunde man komma upp i 80, kanske 100 km/tim (lagligt). Men med ofjädrad bakaxel blev det fullständigt livsfarligt
Många kallar idag alla långsamtgående fordon (som ungdomar använder) för EPA-traktor. Även 45 km mopedbilar.
Det fanns förr (efter kriget) en kedja varuhus som hette EPA (EPA (förkortning av Enhetsprisaktiebolaget, alternativt Enhetspris AB) var en varuhuskedja med affärer i hela Sverige men även Norge och Danmark. EPA stod för låga priser och ofta lite enklare kvalitet)
Min farfar kallades EPA (dog 1966) han tyckte aldrig om det (hette Erik Paridon Andersson). Även min yngsta farbror hette Paridon. Aldrig hört någon annan med detta namn.....
Service Renault Scenic 2003

Nu är jag färdig med bilen (tills vidare[…]

Tack för svar! Jo, det blir nog en vana. Man[…]

Jag högtryckstvättar aldrig med full sty[…]

Vindrutespolning

Bytte spolarpump få nu fungerar det igen👍