PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av OliverF
#1549859
Hej! Jag försöker justera tändningen på min b4b motor. Då detta är en äldre variant av b18 motorn så sitter oljepumpens axel fast och man måste ta ur den underifrån från oljetråget.
Det jag försökt göra är att sätta tillbaka oljepumpens kuggar så att de är i rätt läge för fördelaren som ska peka mot 1ans tändkabel/tändstift. Men hur många gånger jag än tar i och ur och försöker passa in kuggarna så hamnar "skåran" tillräckligt många grader fel för att kunna justera det med "klämskruven" under fördelaren.

Spelar det roll att 1ans kabel är i denna position som på instruktionsbok bilden?
Finns det någon skruv i fördelaren som gör att man kan rotera på fördelarens axel?
Bilagor
20230806_200702.jpg
20230806_200702.jpg (1.87 MiB) Visad 3393 gånger
20230806_193232.jpg
20230806_193232.jpg (2.9 MiB) Visad 3393 gånger
20230806_150939.jpg
20230806_150939.jpg (1.54 MiB) Visad 3393 gånger
20230802_180258.jpg
20230802_180258.jpg (835.5 KiB) Visad 3393 gånger
20230802_180247.jpg
20230802_180247.jpg (2.92 MiB) Visad 3393 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1549899
Du har en vakuumslang i stål som gör att fördelaren har ett "naturligt" läge att utgå ifrån. Tänk också på att märket på svänghjulet kan stå ett varv fel. Vevaxeln gör 2 varv när fördelaren gör ett. Kopplingen mellan oljepumpen och fördelaren är lite "offset" så fördelaren passar vara på ett sätt. Man kan tvinga ner den, men det "känns" när det är rätt. När märket på svänghjulet är vid pilen är det kolv 1 och 4 som är i topp, men det är kamaxel som "bestämmer" om det cylinder 1 eller 4 som ska ha gnistan. Är du osäker, ta bort ventilkåpan. Kolla på vipparmanas läge när du vrider motorn fram och tillbaka, om dom 2 bakerst vipparmana rör sig är motorn i tändläget för 1-ans cylinder. Är det dom främre vipparmana som rör sig får du vrida motorn ett varv så kamaxel kommer i rätt läge. När du är säker att motorn är i rätt läge ska oljepumpen och fördelaren passa ihop lätt, med små justeringar med det ovala spåret. Annars får du flytta drevet på oljepumpen. Har oljepump och/eller kamaxel varit demonterade?
av OliverF
#1549970
Tack för svar Lennarte! Ja så verkar vara fallet, att svänghjulet är kanske ett halvt varv fel. Jag har monterat tillbaka oljepumpen som anvisat i instrutionsboken, men det skumma är att motorn startar rätt fint när man sätter kablarna tvärtom. dvs 1an på 4an, 3an på 2an.
Fördelaren har alltså snurrat ett halvt varv när motorn är igång, för om man kollar på svänghjulet nu så pekar den 0 grader när fördelaren pekar på 4ans tändkabel. Det gjorde den inte när jag monterade den, då pekade den på 1an

Jag funderar på att man kan låta den vara så eftersom att motorn går bra. det enda som känns lite svårt är ju att man inte kan kontrollera med stroboskopet när den går som bäst med 0 markeringen i svänghjuls kåpan.
Har testat med stroboskåplampan också med att mäta tvärtom, alltså på 4ans tändkabel, men den verkar inte visa något..
Är det värt att montera av och vända på oljepumpen ett halvt varv igen? eller kan man bara köra på känsla med finjusteringen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1549985
Du kan kolla med stroboskop lampan på 4-ans tändkabel, det är ju samma läge på kolvarna. Kan vara en dålig kabel om du inte får någon "blink"

ECU:n ändrar kamaxelns läge i förh&[…]

Jag håller med vad du skriver Xanthopteryx.

Det låter som ett rätt kul projekt att […]

EGR kylare 2,0 D

Programmerar bort skiten. Blir billigare och du sl[…]