PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av OliverF
#1549747
Hej! Jag har en gammal PV444 från 1953 med en b4b motor och märker att kopplingen går rätt trögt. Alltså att man måsta gasa väldigt mycket medan man släpper kopplingen försiktigt. Ofta resulterande i att motorn stannar när man nästan fått in växeln. Detta är när man ska ta i 1ans växel.

Är det så att man måste gasa väldigt mycket medan man kopplar med gamla pv motorer?
Eller kan det vara en kopplings inställning som jag missat?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1549754
Du ska inte gasa alls. Du ska kunna frikoppla, lägga i 1-an och smyga iväg med bara måttligt förhöjt motorvarv. I normala fall ska pedalen "ta" högre och högre när kopplingen slits, men inte på PV. Där "tar" pedalen längre och längre ner med tiden. Detta beror på slitage i dom rörliga delarna i kopplingsmanövreringen (även gummibussningarna). Normalt ska du ha ett "spel" på c:a 1 - 2 cm i pedalen innan kopplingen tar nen på grund av ålder och liknande (och försvunnen fjäder till kopplingsarmen) tar kopplingen längre och längre ner tills det inte frikopplar riktigt längre. Pedalerna för koppling och broms ska vara lika höga obelastade. Och någon cm tills dom börjar "ta". Samma för båda.
av LarsBd
#1549781
Du skriver att den går trögt men av beskrivningen i övrigt verkar det som om kopplingen endast är på eller av och inget mellanläge. Detta fenomen kan uppstå om det har kommit lite olja eller fett på lamellen, försöker man smyga iväg hugger kopplingen och vill gärna orsaka motorstopp. Höga motorvarv och försiktig vänsterfot brukar kunna hjälpa. En seriösare åtgärd är att byta lamellen, kanske kan en rengöring hjälpa men om det inte hjälper blir det att plocka isär igen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1549989
Du får först kolla ordentligt på hur det ser ut under golvet. Det är många leder och bussningar som ska vara hela. Jag fattade att det var svårt att få i växel med motorn igång. Men det är kanske som "Lars d" skriver, att du får i växel med motorn igång. Men motorn dör när du släpper kopplingen. Då är det något annat, kanske själva kopplingen.
Äldre Volvo (före B20) hade Borg&Beck koppling med spiral fjädrar. Dom kunde vara ganska "tungtrampade". I alla fall jämfört med solfjäder koppling (Fichtel&Sachs) som kom i slutet på 50-talet, det var rena drömmen i jämförelse. Satt sådan original på min Opel Rekord -59. Dom solfjäder kopplingar som satt original på B20 motorn passade "bakåt" på B18 och (tror jag) B16 motorn.
av OliverF
#1550066
lennarte skrev: du får i växel med motorn igång. Men motorn dör när du släpper kopplingen
Ja så menade jag! ska testa dina tips LarsBd
Nytt avgasrör B234F

Var på Biltema och lämnade tillbaka all[…]

Överhettad passat b5

Du säger att du "kollade kylarvattnet&qu[…]

@lennarte , @Perra83 , Att det gör s&ari[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]