PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Nitapan
#1547906
Söker ett elschema till en PV 544 Sport -64 som exporterades till USA. Det sitter reläer i den som inte finns med på de elscheman som jag hittat. Dessutom sitter det ett typ av motstånd, tror jag, och ett relä på torpedväggen. Har haft en Duett där det satt ett motstånd och relä lika PV:n, på samma ställe. Jag vet att det kan ha hänt mycket med elen sedan 1964 men olikheterna finns där likaväl. Någon som råkat ut för liknande?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1547918
På torpedväggen till höger (förgasarsidan) sitter laddningsreläet. Förmodligen även på USA modellen, satt där på alla "svenska" PV, Duett och Amazon. Dom extra reläer du har är förmodligen till extraljus. Vissa modeller var urrustade med 2 st extraljus original, eller eftermonterade hos återförsäljare.
av Nitapan
#1547933
Tack för svar. Det sitter inget laddningsrelä där, växelströmsgenerator på bilen. Det sitter ett litet typ enkelrelä och ett motstånd på torpedväggen. Inga synliga ledningar för extra ljus, så här långt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1547944
När det blev lag på belysning dagtid så monterades det ett relä och en diod i närheten av laddningsreläet. Då det togs manöverspänning från D+ så halvljuset tändes när generatorn började ladda. Det är kanske rester av det där sitter.
av Nitapan
#1547949
Bild

Jag hoppas att bilderna kommer med. Är ingen fena på det här. :-(
Det sitter ett relä upp och ned. Det är inkopplat efter säkringen och är till åtminstone bak/parkeringsljus.
Till höger om batteriet sitter det ett relä och något som kan se ut som ett typ av motstånd. Inget jag hävdar med bestämdhet men tror det. Ledningsdragning och inkoppling skiljer sig i så mycket så jag tror att det kan vara gjort original. Något har säkert tillkommit, hänt mycket sedan 1964 förutom att vi blivit äldre :-D . Har försökt kontakta Volvo Heritage för att höra om dom vet eller har något. Vet någon därute om det finns ett elschema till modellen eller om det bara är en massa lull-lull påhängt?
Bilagor
DSCF0002.JPG
DSCF0002.JPG (2.09 MiB) Visad 3319 gånger
DSCF0001.JPG
DSCF0001.JPG (1.85 MiB) Visad 3319 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1547958
Det är inget som är original, något av det. Hur bländar du av mellan hel och halvljus? Har du "fotknappen" eller använder du ljustutan? Jag "byggde om" många bilar från fotknappen till ljustutan och använde då ett sådant relä som sitter mellan dom runda reläna. Motståndet på första bilden, jag använde liknade för att få ett svagare halvljus på dagen. Men, det kan också vara till en högeffektiv tändspole. Då har du ett relä så du får 12V på en 9V tändspole. Då får du en djä--a gnista i startögonblicket men normal gnista när motorn startad. Hade det på min trimmade PV. Trimmad B20 motor på c:a 120-130 hk med overdrive och bromsar från en Amazon Sport (skivbroms fram). Hjä--gt rolig bil att köra, snacka om ett "skållat troll" :-D :-D
av Nitapan
#1547966
Hej och tack för din insats. Jag tog mig tid att rengöra ytan på motståndet. Det är ett "Bosch 0 227 900 102" ett förkopplingsmotstånd för tändspolen eller den engelska benämningen "ballast resistor". Jag har en fotomkopplare men också funktionen med ljustuta i blinkerspaken. Kan dock inte säga hur funktionen är idag. Köpte en ny fotomkopplare idag som jag inte bytt ännu. Saken är den att bilen är inköpt i början av juli och skall registreringsbesiktigas. Bilen har stått ett tag så det verkar som det mesta ärgat och beckat ihop. Felsökningen går framåt ett steg i taget, putsar kontaktytorna med Dremeln så mycket jag kommer åt men det stoppar upp på nästa kontakt/funktion. Men det du säger är att allt är eftermonterat. Bara att riva ut "skiten" och koppla enligt kopplingsschema.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1547968
Om du ska använda halogen lampor så funkar inte fotkopplaren utan reläer. Strömmen blir för hög. Kanske därför så många reläer. På min första bil (Opel Rekord -59) ersatte jag fotomkopplaren med en tryckknapp och ett hel/halvljus relä från en VW 1300 (det var 6V elsystem). Jag tycker du ska ta reda på vad för relä du har och vart kablarna går till. Original sitter där inga reläer på en PV.
av Nitapan
#1547969
Stort tack. Min plan har varit att felsöka och följa ledningarna. Men misstänkt att det skiljer sig åt på export Sport. Vill bara ha igång elsystemet nu och få bilen registreringsbesiktigad.

Försök nummer 1 avklarat. Gick inte som […]

Volvo 960 dricker mycket

Hej, jag har volvo 960 2.5L automat. Den dricker d[…]

Hej, har en Volvo s40 2. Varvtalet ligger kvar (st[…]

Överhettad passat b5

Dom flesta motorer har ju en normal drifttemp pend[…]