PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av jontemalmö
#1542790
Vad är vanligaste anledningarna till att en B20A saknar gnista?

Har haft igång bilen flera gånger nu, senast två varmkörningar idag och bytt kylarvätska. Sen när jag hade lite tid över så bytte jag tändstift (till nya NGK BP6HS) och bilen vägrar starta. Batteriet är laddat, den får soppa, startmotorn går runt men den är tvärdöd. Kollade och ingen gnista så bytte tillbaka till gamla tändstiften men ingen start eller gnista nu iheller tyvärr.

Kan jag ha kommit åt någon sladd (allt ser ut att sitta på plats), eller har tändspolen fått en chock och gett upp? När jag lossade kabeln mellan spolen och fördelaren så var där nån olja i toppen på tändspolen, kabeln var alltså lite kladdig vid polen. Ska det vara så? :-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1542811
Jag brukar alltit droppa liite olja i tändspole och i "hålen" i fördelarlocket för att det inte ska ärga och fastna. Om det sitter fast är det lätt att dra sönder dom. Särskillt om det är gamla kablar och ännu mer särskillt om det är kolfiber kablar
Kolla brytar avståndet, kolla så du har rätt avstånd på tändstiften. Du vet väl att du ska smörja fördelaren på 3 ställen när du gör service.
av jontemalmö
#1542850
Ok tack, då är oljan i tändspolekontakten inte tecken på ngt fel?

Blev mest så besviken att bilen har startat fint sen jag fick hem den (fyllde bara soppa, blyersättning och nytt batteri efter att stått sen 1999) och nu plötsligt efter bara ett enkelt byte av tändstift så är den helt död både med nya och gamla stiften. Nått måste hänt? :-(
av jontemalmö
#1542864
Då fick jag rätt på det. Skulle kolla brytarspetsarna om där var gnista, och när jag skulle ta av fördelarlocket kändes det som att det satt lite fel, måste kommit åt det när jag dragit loss en av de kortare tändkablarna där bak. Det var gnista i brytarspetsarna, fick på rotorn och locket riktigt och sen bara startade den! Skönt, då resten börjar bli klart (vattenpump, bränslepump, nytt batteri, ny fläktrem, olja å filter, luftfilter, stift, allt i bromsar nytt, lite rostlagning i golv samt nya domkraftsfästen fram mm mm). Blir att skruva på hjul idag och kanske få den på backen! :P
av jontemalmö
#1542892
lennarte skrev::-D :-D Ha en bra sommar........
Tack, det samma. Och tack för alla bra svar! Nu ska det bara besiktas inom en snar framtid, sen ska jag börja pula med det lite estetiska... ;-)
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]