PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1535635
Hej,

Nu är det riktigt nära att sätta tillbaka min nyrenoverade B20 som ersätter min B18. Igår skulle jag montera min M40 med hydraulisk koppling som satt på min B18 innan, men jag stötte på patrull. Jag har bytt lamell och tryckplatta från F&S till Sachs (satt på motorpaketet jag köpte och ser bättre ut än min gamla F&S). Det första jag noterar är att hylsan för ingående axel på lamellen till lådan sitter närmre tryckplattans fjädrar än vad det gör på F&S. När jag sedan monterar lådan får jag inte ihop den sista 3-4 mm. Det visar sig att urtrampningslagret komprimerar tryckplattan lite. Plockar av lådan igen och mäter urtrampningslagret som är 35mm totalt, alltså det korta urtrampningslagret.

Vid googling ser jag att det finns kort och långt urtrampningslager, varav det korta är 35mm som jag har. Alternativet är förstås att skruva dit min F&S-koppling igen och prova, men Sachs-kopplingen tror jag är av nyare modell och känns bättre.

Värt att notera är att svänghjulet är ganska ordentligt lättat, men jag kan inte se varför det skulle påverka avstånd mellan urtrampningslager och tryckplatta.
#1535682
Du ska inte ha ett lättat svänghjul på en cuising bil. Det har ingenting med fler hästkrafter eller snabbare acceleration att göra. Enda nyttan man kan ha av det är att man kan växla snabbare när man kör bana/rally eller dragrace. Det enda du kan få är en högre/orolig tomgång.
Angående urtrampningslager, B18 hade en Borg&Beck (tror jag den hette) med spiralfjädrar i tryckplattan. Den ser helt annorlunda ut och försvann ur tiden när B20 motorn kom med solfjäder koppling (mycket mer lättrampad) . Det är ju samma koppling till både B18 och B20. F&S står för Fichtel & Sachs så det är samma fabrikat fast en äldre årgång.
Varje tryckplatta har sitt urtrampnings lager så det kan vara där det felar. Du har B18 kopplingsgsaffel förmodar jag. B20 har en helt annan typ och en annan sprängkåpa.
#1535694
Motorn ska sitta i en busig liten sommarbil.

B20
Alla lager bytta, honat block
Nya kolvringar
Ny K-kam, kamlager och lyftare
Aluminium kamdrevsats
Planad topp med 44mm/35mm ventiler, mira-frästa stålsäten
Dubbla 40mm weber
Extraktorgrenrör 2½"
Lättat svänghjul

På min B18 satt det en Fichtel & Sachs solfjädertryckplatta med 35mm urtrampningslager. Detta urtrampningslager sitter kvar i lådan som jag nu vill montera på min Sachs solfjädertryckplatta. Det verkar bara finnas 35mm urtrampningslager oavsett tryckplatta/koppling, så något kortare lager kan det inte vara tal om. Även om kopplingsgaffel och lager på min M40 var till min B18 så borde en annan kopplingsgaffel inte påverka axialspelet på urtrampningslagret väl? Jag menar, det bottnar väl där det bottnar ändå?

Fanns hydraulisk koppling även till B20?
#1535703
HerrLantz skrev:Fanns hydraulisk koppling även till B20?
Japp. Det satt på högerstyrda bilar.
Har inget bra svar på urtrampningslagret, mer än att det följer oftast med lager till koppling satserna
#1535800
lennarte skrev: tis 28 mar 2023, 17:40
HerrLantz skrev:Fanns hydraulisk koppling även till B20?
Japp. Det satt på högerstyrda bilar.
Reservdelskatalogen för Amazon och 140 visar endast ett annat artikelnummer för kopplingsvajern på högerstyrda bilar och ingen hydraulik.
#1535810
Var kanske på 240....Läänge sedan och var inte vanligt. I Sverige. Japanska bilar hade "på den tiden" (-70, -80 tal) huvudcylindern för koppling och broms på samma sida, oavsett om bilen var höger eller vänsterstyrd. Det satt då stålaxlar mellan pedaler och huvudcylindrar under instrument panelen.
Bruten fjäder framvagn

Bytte också fjädrar på vår […]

Hur var dom andra värdena? Vet du det kan det[…]

Insugningsslangen

Vad är det för grunka som sitter på[…]

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]