PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Amazon06
#1535515
Hejsan, jag har en 65:a amazon med b20 (motorn är bytt någon gång). Mitt problem är att min tändspole blir dålig. Jag har bytt tändspole några gånger och efter det har bilen gått bra ett tag därefter blir tändspolen bara varm och bilen hackar fram och man får knappt varva motorn någonting. Jag har bytt kondensator samt så sitter det relativt nya tändstift och tändkablar, även fördelarn är lätt genomgången.
Min fråga är om det är så att tändspolen matas med för mycket ström, ska en tändspole klara av spänning som överstiger 12v, då min bil laddar 13-14. Är det isåfall generatorn som är kass eller kanske laddningsrelät. Mitt förra batteri var jag även tvungen att byta då den inte längre klara att hålla ström, kunde ladda det fullt men så fort jag vred på nyckeln var det dött.
av Rådlös
#1535522
12 volt kallas för Systemspänning. Det är alltså ett grundvärde. För att ladda ett 12 volts batteri krävs det en spänning på minst 13,8 volt. Det kan lätt gå upp mot 14,5 volt om batteriet är urladdat. Detta är alltså ett "måste" för bilens elsystem. Därför skall alla bilens olika enheter klara ända upp till 16 volt, men det räknas som "översta undantag". Över 14 volt är normalt. En 12 volt generator är på 14 volt. :-)
Mät på ditt batteri med motorn igång så får du se vad du har i laddspänning. Det finns lösa voltmetrar att sätta i cigarettändaruttagen. Dom är inga precisionsinstrument, men dom visar tendenser och ungefärliga värden så man vet att det fungerar.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
av Erik Å
#1535524
En del bilar ( vet inte om det gällde amazon) hade ett motstånd i serie med tändspolens primärsida. När man körde startmotorn så kortslöts motståndet så att spolen matades direkt med 9V eller vad man har när startmotorn går. Men sen kopplades seriemotståndet in när man väl var igång för att inte överhetta spolen på 14V laddspänning.
Min Taunus hade den lösningen men motståndet bestod av en lång klen kabel :-D
av dieselkenneth
#1535525
Erik Å du slog mig igen. Är det rätt tändspole? Detta eftersom du fått byta flera spolar, dom brukar hålla länge. Det finns tändspolar som är skall användas tillsammans med ett förkopplingsmotstånd som sänkte spänningen till 7-8 volt vid körning(om jag minns rätt det är 30-40 år sen jag såg en sån senast). Vid start så kopplades motståndet förbi genom en extra kabel från startmotorn så att tändspolen matades med 12v i startögonblicket, används en sån spole utan förkopplingsmotsånet så förkortas livslängden mycket.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1535548
Amazon (och även PV) hade original en stålvajer mellan tändlåset och tändspole med kabeln till tändspolen inuti (stöldskydd) ända fram till det blev standard med rattlås (140 -67) vet ej om Amazon hade rattlås original, men det fanns en ombyggnadssats att köpa (rabbaterat pris) för att sätta i äldre Amazon. Jag monterade några sådana "på den tiden", även i min PV.
I PV-n satte jag en "högeffekt" tänddspole med motstånd. Tyvärr gick motståndet sönder (vet ej anledningen) men då kopplade jag 12V direkt på tändspolen (förbi motståndet). Men det brände sönder brytarna på bara någon mil. Så du kan inte ha en tändspole för motstånd om du kört några år med detta fel. Däremot kan det kanske vara en tändspole för brytarlöst tändsystem du har. En sådan kan nog lättare bli överhettad då det är mycket lägre strömmar i ett brytarlöst tändsystem än med brytare
Användarvisningsbild
av leiwi
#1535550
Tror att du har en ytterligare en kabel som ligger någonstans vid tändspolen utöver den med 12 v som går till + på spolen
Båda dessa kablar kommer från tändningslåset
Om det inte finns eller hittas så kan du dra en ny kabel från solinoiden på startmotorn( den klena kabeln på startmotorn)

Denna kabel kopplas på efter motståndet på tändspolen , medans den som i dag är kopplad på tändspolen kopplas innan motståndet. På detta viset får tändspolen hela batteri spänningen vid start och när startmotorn startat motorn blir spänningen till tändspolen någonstans mellan 7-10 volt
Exempel på tänspole:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000017985
53-402_xl_1.jpg
53-402_xl_1.jpg (16.24 KiB) Visad 1135 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1535589
Tändspole med motstånd ska ha en kabel från tändlåset stift 15 (till motståndet) och en kabel från stift 50 (till 15 på tändspolen). Eller från startmotor uttag 50. Denna kabel (15) är det som i original utförande är skyddad av stålvajern och syns inte. Den är skyddad (och osynlig) hela vägen mellan tändlåset och tändspole. Om man då ska en tändspole med motstånd måste man flytta kabel 15 från tändspolen stift 15 till motståndet. Detta är omöjligt på en Amazon i original utförande. Så sitter där en original tändspole måste man byta tändlåset också, dom sitter ihop till en enhet.

Gör du det på verkstad är det en g[…]

Hej Känner fan inga vibrationer alls. Undrar […]

Hej Söker trasig strålkastare eller eg[…]

Lyfta går men det lossnar det en bit av vent[…]