PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1535253
Jag är väldigt ny på allt vad motor är men hoppas någon har tålamod med en nybörjare. Jag har en Duett med B18 och jag försöker lära mig en sak i taget när något fel uppstår. Idag kallstartade jag bilen med choke och allt verkade som vanligt. När jag lämnade bilen för att öppna en grind dog motorn med chocken ute. Den blev sur och jag väntade ca en halvtimma varpå jag provade att starta. Nu flödar förgasaren över när jag försöker starta, även utan choke och med väldigt lätt tryck på gaspedalen. Den får alltså tydligen för mycket bensin. Vad kan ha hänt? Är det bränslepumpen som ger för mycket? hur ska jag felsöka?

tack på förhand.
b18_01.jpg
b18_01.jpg (903.43 KiB) Visad 1276 gånger
#1535254
Kan vara nålen till flottören som hängt sig (skräp i?) . Alternativt att motorn fått i sig så mycket när den gick på tomgång. Låt den stå tills i morgon och starta den då men låt den inte gå med full choke. Knacka försiktigt på förgasaren där bensinröret är anslutet så "skakar" det till i nålventilen.
#1535263
Alla har varit nybörjare någon gång så var inte rädd att fråga kom bara ihåg att beskriva problemet så gott det går så är chansen större att få ett bra svar. Håller med lennart antagligen flottören som hängt sig. Har du en orginal bränslepump ger den inte så mycket tryck så att det ska ge problem. När man startar en bil som blivit sur så ge full gas tills den startar så att du får in så mycket luft som möjligt, ingen choke och pumpa INTE på gasen.
#1535356
Stort tack för era svar! Det låter ju som något som jag borde kunna lösa själv. Tyvärr vet jag inte riktigt var flottörnålen sitter och när jag googlar det så blir jag inte direkt klokare. Är det här? (se bild nedan) som jag ska öppna och titta?
Bilagor
flottor.jpg
flottor.jpg (367.38 KiB) Visad 1241 gånger
#1535363
Jag knackade lite här och där och provade sen att starta utan choke. Den gick igång på första försöket. Jag ökade gasen lite och lät den gå en stund med det var skakigt och lite ryckigt. Inte den vanliga ojämnheten från nystartad kall motor utan värre skakningar än så. Efter ca 30 sekunder stannade jag motorn och hoppade ur för att titta på förgasaren. Den såg först torr och normal ut men efter ca 15 sekunder började det att droppa ganska mycket bensin på samma ställe som jag visar i en bild ovan. Måste jag öppna flottören? Och i så fall var öppnar man den?
#1535436
Bränslesystem Volvo B16A samt B18A översyn del 1.jpg
Bränslesystem Volvo B16A samt B18A översyn del 1.jpg (419.88 KiB) Visad 1188 gånger
Det är 4 skruvar, sedan kan du "lirka loss" flottörhuset. Flottören som ligger där ska flyta på bensinen. Det händer att den får "punktering" så den sjunker. Kan även "tröga" i fästet så den inte följer nivån. Själva nålventilen sitter ovanför flottören. Skruvarna har nr. 67, flottören med fäste har nr. 64, 65, 66. Själva nålventilen med packning har nr. 68 och 69
#1535872
Jag är inte så van vid sprängskisser så det är bäst att jag frågar en gång till innan jag gör fel. Är det detta som är skruv 67?
skruv67.jpg
skruv67.jpg (362.4 KiB) Visad 1025 gånger
...Är det detta som är flottören?
flottor_mark.jpg
flottor_mark.jpg (367.93 KiB) Visad 1025 gånger
Jag har skruvat loss skruvarna som håller luftfiltret på sin plats men vet inte hur man tar av det? När jag lirkar på det så känns det inte särskilt löst men jag ser inte fler skruvar som man kan lossa. Ska man bara ta tag i det och lyfta av?

tack på förhand..

Fjållträsk

Montering av hardwire-kittet till nya dashcamen, t[…]

Fungerar låset? Kolla sladdarna mellan lucka[…]

Kan det vara någon glapp eller något[…]