PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1526823
Hej!

Jag har sökt lite på nätet och i forum men hittar inte riktigt någon aktuell tråd i ämnet. Ni eller admin får gärna hänvisa mig rätt och låsa tråden om jag missat något uppenbart. Anledningen till att jag frågar är eftersom att jag haft 740:s och 240:s tidigare och nu spanar efter en bil ur 140-serien.

Hur som haver: Hur ser det ut med reservdelar till 140-serien idag? Är det några delar som är riktigt svåra att få tag på? Förstår att plåt kan bli svårt men har också hört rykten om att länkarmar är en bristvara och grejer till servostyrning. Antar att slitdelar är lätt att få tag på, det kan jag i alla fall sluta mig till när jag kollar in VP, Vparts och andra återförsäljare. Vill ju inte råka köpa ett exemplar med en trasig del som är riktigt svår att få tag på (eller orimligt dyr).

Tack på förhand!
#1526859
Har du funderat på att tillverka själv? På Youtube finns det en man som visar hur han förhållandevis enkelt tillverkar formade plåtbitar av sådant som man annars tänker sig vore omöjligt. En färsk fim:

Han kallas Backby Anders och gör filmer om allt möjligt som en händig garagemek kan göra. Filmen i det aktuella fallet ingår i en svetskurs. Han köpte en billig MIG-svets på Biltema, med flusstråd. (Deras billigaste ???) Och han har visat i några filmer hur det fungerar och vad man kan göra med den. Det är ganska imponerande om man dessutom betänker att han sitter i rullstol! Naturligtvis är det tillrättalagt för hans möjligheter och förhållande. Men han har även filmer där han t.ex kör grävmaskin eller sågar plankor ur timmer och bygger vindsnurror och solpaneler. Jag vet inte vilken nivå på teknisk utbildning han har, men han kan en hel del i alla fall. Och filmerna är behändigt korta på kanske 10 minuter eller så. Då blir det lätt att se dom.
Sevärt!!!
#1527942
Delar till 140-serien är faktiskt betydligt svårare än motsvarande till tex. Amazon. Leta upp en så rostfri bil som möjligt, det är påltdelar som är svårast att få tag i. Förhoppningsvis blir tillgången på plåtdelar bättre med tiden om tillverkningen tas upp med ökat intresse. Det som finns i bla. klockerholms är ofta av dålig passform och av för tunn plåt.
#1527962
Kan vara så ,men inte är det svårt att hitta delar inte, om sedan ekonomiplåten är bra el anus det kan jag inte svara på, men jag råder >TS att regga sig på svenska volvo 140 klubben ( om den finns kvar ) där kan han få all hjälp han behöver att hitta delar.

Jeg er nok ganske sikker på at jeg bare er o[…]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]

Om det tagit tio år innan det finns för[…]

Beror på hur stor tjejen är... Hon l&au[…]