PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av mangaan
#1525911
Hej! Har bökat ett tag med min B 18 som sitter i en Volvo Valp 63:a. Till min B18 har jag en tändbox, typ MSD. Orginal bensinpump. Hade en stående Zenith från början med den gick bilen illa hur jag en justerade. Tog bort insug o förgasare, det var en stor spricka på insuget, på insugsidan så att säga, ej på ngn av avgasportarna ( vet inte om det heter så, men ni förstår nog) Satt då istället ditt ett insug med en Stromberg 175 CD-2. Det var tajt med utrymmet, det gick om jag använde ett "pannkaksluftfilter". Jag änvänder bilen som jaktbil, har ca 4km till marken. Valpen startar nu fint o går bra när jag åker till marken, sedan kan jag köra några kortare sträcker mellan olika pass, bilen blir då stående ca 1 timme varje gång, gör sådan stopp ca 3 gånger. Sedan när jag ska åka hem börjar motorn "dumma sig" bludrar går illa, funkar skapligt om jag kör på tomgång. Stannar jag bilen lägger ur växel så varvar bilen bra o går ganska ok, men så fort jag lägger i växel och ska köra iväg så börjar motor "dumma sig " igen! Hjälp!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1526011
Det sitter ett svart plastlock på förgasaren. Skruvar du ur det sitter där en dämpkolv på en pinne fast i locket. Dår ska vara olja i som gör att kolven dämpar trottlens förelse, annars öppnar den för mycket. Så när du lyfter upp och trycker ner kolven/locket ska där vara ett motstånd. Det ska vara automatlåde olja (ATF Typ F/G) i där, 1 cl eller så, motorolja är för tjock
Under det stora locket (som det svarta skruvlocket sitter i) som sitter med 4 stjärnskruvar sitter ett gummi membran. Om där är en spricka i det så lyfter trottlen inte och motorn "bluddrar" och är orkeslös. Där sitter "klackar" i membranet så det monteras rätt i trottlen och förgasarhuset, annars funkar det dåligt även med nytt membran. Dessa håller bara några år numera, var bättre förr... :-D

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen