Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av sjod
#1522801
Det är en liten pricka på skaftet av ventilen. Går det att laga den tillfälligt innan byte.

Lim? Flytandde silikon? Vulktejp?
av sjod
#1523233
Marlboroman skrev:Har ventilen börjat spricka är det bara en tidsfråga innan den går sönder helt. Finns inget att göra förutom att byta.
Sant, men om man ville vara lite olydig tänkte ja :oops:
av Per L
#1524668
När däckventilen på min bil började gå sönder drog jag dit en liten slangklämma över skadan vilket fungerade bra tills jag hade tillfälle att byta ut ventilen
av sjod
#1536871
Per L skrev:När däckventilen på min bil började gå sönder drog jag dit en liten slangklämma över skadan vilket fungerade bra tills jag hade tillfälle att byta ut ventilen
Bra tips. Ska testa det nästa gång. Fick trycka in ventilen utifrån eftersom ringen inte ville ge sig.
av sjod
#1536872
KalleJ skrev:Man behöver oftast inte ens montera av däcket för att byta ventil. Tar 5min.
Det var ett konstigt däck, fast ringen verkade (?) lossna så sitter det ändå en läpp i vägen som jag lyckades repa med skruvmejseln. Så nu läcker den istället. :-/
Användarvisningsbild
av lennarte
#1536901
Som skrivits ovan behöver man inte montera av däcket för att byta den. Det räcker att trycka ner yttersidan av däcket (behövs en däckmaskin) så kan man skära av ventilen med en vass kniv och montera en ny. Jag får göra det lite då och då på båttrailern och släpvagnarna då dom står oanvända ofta. Då är där alltid något av däcken som står i solen... :x
av KalleJ
#1536906
@lennarte,
Tveksamt om de behövs däckmaskin för att trycka in däcksidan, lite beroende på profil etc. Men ja man måste ju montera ventilen ifrån insidan. Däcket sitter ju dok kvar på fälgen.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1536919
Man behöver ju någon typ av "bead-breaker" iaf, och dom flesta(alla?) däckmaskiner har ju en sån inbyggd. Finns ju gott om alternativ dock, allt från hemmabyggen till avsedda manuella.

Men åk till en däcksnubbe och få det fixat direkt istället. Det tar dom 2min. Tror jag gav 100kr när jag behövde byta en ventil på mitt ena vinterdäck. Det var inkl ventil-kostnaden á... 50? kr :P

Tack för svaren! Har helt ärligt inte or[…]

Dakioso, Härligt det löste dig och du &a[…]

Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]