PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1516478
Hej alla!

Jag är helt ny här och inte bara det. Jag är fullständig nybörjare på att meka med bilar över huvud taget. Jag hoppas att ni har tålamod med riktiga nybörjarfrågor för jag är intresserad av att lära mig allt eftersom det fortsättningsvis händer något med min hyfsat fungerande Volvo Duett 1965.

Nu till dagens problem. Bilen har gått som en dröm i ca. ett och ett halvt år efter att en mycket kunnig mekaniker gick igenom allt som han tyckte var nödvändigt att fixa till. Bara funktion och nästan inget kosmetiskt vidgjordes. Jag har varit noga med att köra den en runda åtminstone var annan vecka under vintern och nästan dagligen under sommaren. Igår råkade jag emellertid ut för en incident. Den startade fint och jag fick upp en jämn och fin fart, ca 50 kmh. När jag kommer ut på en större väg och ger lite gas så dör motorn istället för att accelerera. När jag släpper på gasen startar den igen och jag kan utan problem ligga i ca 50 med jämn gas i trean men när jag på nytt ger gas dör den igen. Jag får den till att tända i farten på nytt och bestämmer mig för att vända hemåt för att slippa bli stående. Jag befinner mig på väldigt trånga skogsvägar och måste glida vidare i jämn fart tills jag hittar ett ställe för att vända. När så sker tvingas jag lägga i backen och försöka hålla bilen igång samtidigt men misslyckas och motorn stannar. Därefter tänder den inte igen. Startmotorn går runt men lyckas inte tända motorn. Jag får ringa frun för bogsering. Nu har jag provat några gånger när den kallnat men den går inte igång. Detta borde väl inte vara något jätteallvarligt? Tändstift? Något som blockerar förgasaren? Vad anser ni är rätt ordning på felsökningen i denna situation? Motorn är en B18 i hyfsat skick. Tack på förhand! :)
#1516482
Kontrollera brytaravståndet. Ta bort fördelarlocket och rotorn, dra runt motorn för hand och notera hur mycket brytaren öppnar som mest. Det ska vara omkring 0,4 mm tror jag, justera brytaren genom att lossa skruven något och ändra brytarens läge tills avståndet blir bra. Om du pillar ett tag så bör du se hur justeringen fungerar.
Avståndet mäts med ögonmått, bladmått eller för den som har en kamvinkelmätare men då är det ett annat värde som mäts.
#1516555
Tack! Utmärkt. Jag vågade inte dra i rotorn, var orolig för att dra sönder något. Nu kom den av lätt, och det går ganska bra att vrida motorn med fläkten med.

Men när jag nu tittar närmare i fördelaren så ser jag att en kabel är av. Den går mellan brytaren och en liten behållare som sitter på sidan utanpå fördelaren. Kan det vara det som är felet?

Kabeln ser klen och ganska kort ut. Ska jag försöka löda fast den eller är det bättre att skruva av brytaren och montera en ny friskare kabel. Om jag tar ut brytaren, blir den svår att få tillbaka på rätt plats igen då? Jag menar rätt läge. Jag vill ju helst inte röra runt för mycket eftersom att bilen går så bra. (frånsett att den just nu inte går alls). Kan det vara enbart denna kabel som ställer till det?
Bilagor
fordelare.jpg
fordelare.jpg (1.92 MiB) Visad 3140 gånger
#1516599
OK, jo jag kunde tänka mig det. Nu har jag lagt ner en ganska lång stund på att försöka löda fast kabeln utan att ta ur brytaren men det får jag inte att fungera. Det fäster inte ordentligt hur jag än gör. Det är även väldigt svårt eftersom kabeln bara exakt når dit. Jag måste ta loss brytaren och kabeln, bända upp "kopparbläcket" och klämma tillbaka kabeln ordentligt. Kommer jag att få problem med att sätta tillbaka brytaren? När jag väl har av allt är det kanske bättre att byta till en ny kabel som troligen håller bättre?
#1516611
Köp en ny brytarsats och kondensator så är det med nya kablar. Den är ju redan lagad en gång i andra änden. När du sätter i nya brytarna ska du innan du tar bort dom gamla vrida runt motorn så en av nockarna öppnar brytaren så mycket som möjligt. Sedan tar du bort dom gamla delarna och sätter i dom nya likadant som dom gamla satt. Det ska vara 0,4 mm mellan. Har du inget bladmått så klipp sönder en tändsticksask, materialet i den (Solstickan) är c:a 0,4 mm. Sedan ska du ställa tändläget rätt också men gör du som ovan ska den starta och gå att köra med. Skaffa dig en enkel provlampa så kan du ställa tändläget ungefär, men ska det bli riktigt ska du ha en stroboskop lampa

Casual dating at its finest – join the leadi[…]

Överhettad passat b5

Hjälp! Köpte min Passat 1.8t -99 fö[…]

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]