PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1516478
Hej alla!

Jag är helt ny här och inte bara det. Jag är fullständig nybörjare på att meka med bilar över huvud taget. Jag hoppas att ni har tålamod med riktiga nybörjarfrågor för jag är intresserad av att lära mig allt eftersom det fortsättningsvis händer något med min hyfsat fungerande Volvo Duett 1965.

Nu till dagens problem. Bilen har gått som en dröm i ca. ett och ett halvt år efter att en mycket kunnig mekaniker gick igenom allt som han tyckte var nödvändigt att fixa till. Bara funktion och nästan inget kosmetiskt vidgjordes. Jag har varit noga med att köra den en runda åtminstone var annan vecka under vintern och nästan dagligen under sommaren. Igår råkade jag emellertid ut för en incident. Den startade fint och jag fick upp en jämn och fin fart, ca 50 kmh. När jag kommer ut på en större väg och ger lite gas så dör motorn istället för att accelerera. När jag släpper på gasen startar den igen och jag kan utan problem ligga i ca 50 med jämn gas i trean men när jag på nytt ger gas dör den igen. Jag får den till att tända i farten på nytt och bestämmer mig för att vända hemåt för att slippa bli stående. Jag befinner mig på väldigt trånga skogsvägar och måste glida vidare i jämn fart tills jag hittar ett ställe för att vända. När så sker tvingas jag lägga i backen och försöka hålla bilen igång samtidigt men misslyckas och motorn stannar. Därefter tänder den inte igen. Startmotorn går runt men lyckas inte tända motorn. Jag får ringa frun för bogsering. Nu har jag provat några gånger när den kallnat men den går inte igång. Detta borde väl inte vara något jätteallvarligt? Tändstift? Något som blockerar förgasaren? Vad anser ni är rätt ordning på felsökningen i denna situation? Motorn är en B18 i hyfsat skick. Tack på förhand! :)
#1516482