PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1515438
Hej på Er på denna hemsida!

Jag hittade denna sida då jag googlade runt lite!
Blev nyligen medlem på denna dag, fredag den 14/10-2022.

Jag har ett par frågor!
Jag har en Volvo de Luxe 142-årgång 1972
Jag har inte kört så mycket i år p g a bränslepriserna.
Nu skulle jag starta upp den för några veckor sedan och den startade och gick dåligt - stannade. Jag märkte en bensinpöl nedanför där förgasare är.
Jag kollade förgasaroljan och fyllde på den!
Startade upp den igen!
Startade-men gick dåligt på tomgången!
Jag tog bort luftrenaren, det blev inte mer bensin på garagegolvet.
Jag tänkte det var något med flottören och nålventilen så jag plockade bort det. Sedan en tips från en vän att bensin i flottörhuset kan kristalliseras om motor står stilla en längre tid.
Jag kollade igenom det och rengjorde de delar så jag tog bort. Blåste rent.
Jag undrar nu, kan man testa nålventilen på något "smart" sätt innan man monterar ihop de delar kring flottörhuset?
Jag menar, om nålventilen inte fungerar längre så är spelar det ingen roll om jag sätter ihop allt och det blir samma problem igen.
Alla tips tar jag tacksamt emot!
Hälsningar
Jonas
#1515651
Antar att du menar nålventilen i flottörhuset. Den kan du testa enkelt genom att blåsa igenom den samtidigt som du gradvis stänger den och ser att den verkligen går att stänga. Sedan är det bara att justera in rätt nivå i flottörhuset. Pratar di om nålen som sitter i vacumkolven så s¨är det inte mycket att testa. den stänger aldrig helt. Dom brukar dock få en "midja" med åren.
#1515664
Hej Lennart & Volvotaktiker!
Ja, jag menar nålventilen i flottörhuset (av mässing). Även ska jag byta ut O-ringen på bottenpluggen. Senast jag bytte nålventilen och o-ringen var under sommaren år 2014 ser jag i mina dokument. Så det är nog dags att byta o-ringen i alla fall. Det finns en metallbläck på flottören.
Kan väl vara idé att kolla om den går emot nålventilen så den stänger nålventilen på det högsta volymnivån?
Det är väl det jag ser nu som bör göras.
Något annat man bör kolla?
Tack för alla råd från Er!
Hälsningar
Jonas

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Givare i kylaren hoppar ur

Kan det vara så enkelt att ringen som ska t&[…]

Härligt snabbt agerat!

Felmeddelande på antisladd

Hej! Börja med att kolla att någon ce[…]