PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av HerrLantz
#1510657
Så var det dags att fördjupa sig i Volvo-världen genom en fullständig motorrenovering. Jag har skruvat mycket genom åren, men faktiskt aldrig Volvo!

Åker idag med en B18A i mitt hot rod-bygge, men det känns lite blygsamt. Fick tag på en B20 och tror att jag kan ha hittat något som borde gått ganska bra när den senast levde. Det är min förhoppning att få lite stöd, tips, råd och hjälp med bygget och ska försöka uppdatera med bilder varje gång jag får möjlighet att spendera några timmar i verkstaden!

Här kommer en bild på åket (precis monterat nya däck fram och hade inte hunnit tvätta av den blåa skyddsfärgen ännu)

Bild

B20 hemma
Bild

Upp i motorstativ och en ordentlig högtryckstvätt
Bild

Så vad vet jag om motorn?
Jo, den trevliga säljaren informerade om att motorn stått i flera år i hans garage. Tanken var att den skulle användas, men det blev aldrig så. Enligt uppgift gick den kanon innan den plockades ut. Vidare berättade han att motorn suttit i en bil som kört tävling. Vad för typ av tävling fick jag aldrig reda på, men tydligen ska den som byggde motorn velat få ut så mycket som möjligt.
  • Lättat svänghjul
  • 6-bultad vev, blev enkelt att se när jag plockade av svänghjulet
  • Än så länge okända stakar/kolvar
  • E-topp, enligt uppgift planad
  • S-kam, vilket kvarstår att se
  • Dubbla 40mm Weber, som till synes är italienska
Dessutom skvallrar det om att motorn har använts för körning eftersom generatorn är bortplockad och kortare rem mellan fläkt/vev satt monterad. Även värmepaketet är förbikopplat.

Nu är motorn hemma i min egen verkstad och jag hade svårt att hålla fingrarna borta. Min tanke är att gå igenom motorn totalt över vintern och lägga den i hotroden innan våren.

Bild
Bild

Lättmekat, det tog inte många minuter att plocka bort lite prylar!

Första frågan:
Det ser mycket riktigt ut att vara en E-topp, vilket jag baserar på att det sitter brickor skruvade där spridare suttit tidigare. Något som även skiljer sig från min B18A är denna mojäng. Vad gör den?

Bild

Noterar även att det sitter tempgivare för vattnet både fram och bak på motorn. Tacksamt!

Det är olja i motorn, så jag provade rotera den för hand nu när man har lite kontroll på allt i motorstativet. Den går runt fint! Jag är dock lite förvånad över hur mycket kompression den har. Det känns låååångt mycket bättre än i min fullt fungerande B18A.. Och det är ju positivt såklart :)

Bild

Kan inte se något konstigt i varken vipparmsbryggan, ventilfjädrar eller stötstänger. Allt verkar lira fint.

Bild


Så, nu är projektet startat. Motorn ska rivas helt och byggas upp igen. Jag önskar tips och råd vad jag ska titta efter och så småningom, när vi kommit så långt, vägledning i valet av komponenter för att få en rolig motor i en liten hotrod som väger knappt 1 ton!

Så skjut gärna frågor, kommentarer och önskemål om mer bilder!
av Amarace
#1510673
"Mojängen" är en tillsatsluftslid, används i insprutningen för att kompensera tomgången beroende på motortemp. Och den främre "tempgivaren" är för insprutningen, om jag inte minns fel är det en termotidgivare för kallstartventilen (om den har två stift). Bara den bakre som är en egentlig tempgivare
Användarvisningsbild
av Cotag
#1510675
Vaga minnesbilder från epa-perioden säger mig att toppen troligen är väldigt avplanad.

I googlejakten på en referensbild läste jag att man kan använda stötstänger från B30 när man tar av mycket på toppen, ska vara 2 mm kortare.
b203.JPG
b203.JPG (67.49 KiB) Visad 6834 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1510711
På min trimmade PV använde jag en 1968 års B18 motor (skuren) som borrades till B20 standard kolvar. En standard Volvo D-kam (tidig E-motor) och ett standard topplock från en 1974 140 B20 motor. Detta planslipades 5 mm så det blev ungefär som E-motorns topplock. Stötstängerna räckte precis..... Som förgasare tog jag 2 st Weber DCOE 38 mm från en Alfa Romeo GTV 2l motor från 1972. Sist en fördelare från en B18B motor (utan vakumdosa) tändläget sattes på c:a 38° FÖD vid 4000 varv. Fick göra egna märken på remskivan...... Bilen gick som en dröm, stark, snabb som bara den och urstark på låga varv kunde köra motorn på tomgång på 4-ans växel och trycka gasen i botten och den "drog iväg" utan problem. Detta är nu några år sedan, kommer inte ihåg vad för bensin jag körde på. Det var inga stålsäten till ventilerna i alla fall. Körde motorn till 13000 mil sedan såldes den (1991)
av HerrLantz
#1510790
Då var toppen av och ventilerna bortplockade. 44mm insugsventiler och 35mm avgasventiler. Det ser ut som att det stått lite vatten i cyl 1, men jag hittar inga sprickor eller uppenbara skador. Finns det något "vanligt" fel som brukar orsaka detta, eller handlar det bara om en dålig toppackning? Tänker att det ju är närmst termostathuset om inte annat..

Bild

Bild

Sen känns det relevant att ta reda på hur mycket toppen är planad. Kan jag mäta mig till detta på något bra vis?

Bild
av HerrLantz
#1510804
Volvos gröna verkstadshandbok säger:
B20e utf 1 och 2 ventiler 44-35 höjd 84.9mm

Min är 81,9mm, alltså planad 3mm om ovanstående stämmer.
av Amarace
#1510806
En B20E-topp är drygt 1,8mm planad jämfört med en A-motor. (Höjd 86,7 på en A, 84,9 på en E)

Edit, du hann posta själv medans jag skrev :)
Användarvisningsbild
av Cotag
#1510814
Ser inget vidare ut med ventilsätena. :bored:

Ser ut att hänt något där på bilden, kollat om det är en lågpunkt med linjal?
b204.JPG
b204.JPG (27.7 KiB) Visad 6723 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1510833
Topplackningen har läckt kylarvätskan mellan förbränningsrummet och kylkanalen. Den främre tempmätataren är för motor styrningen (förmodligen).
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]