PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av HerrLantz
#1519918
Här kommer lite bilder på B20 nr 2.

Hemma och uppe i stativet
Bild

Bild

A-topp på 86,7mm. Alltså aldrig planat!
Bild

Alla kritiska komponenter i kanonskick. Vev, vevlager, ramlager, kamlager, och drev ser ut som nytt.
Bild

Blocket är nu inlämnat på tvätt och uppmätning. Håller tummarna för att få positiva besked, sen får de hona det så att jag kan sätta igång med bygget.
Användarvisningsbild
av Cotag
#1519924
Hade det inte varit läge att handla en sån här sats?
Nolla på vändkanten så får man ganska hyfsad koll på både slitage och ovalitet.
Skärmbild 2022-11-18 182243.png
Skärmbild 2022-11-18 182243.png (355.84 KiB) Visad 2614 gånger
av LarsBd
#1520002
HerrLantz skrev: fre 18 nov 2022, 17:51 drev ser ut som nytt.
Även om det ser ut som nytt är drevet sannolikt 50år gammalt. Kanske är det som nytt eller så lider det av ålderdomssvaghet.
av HerrLantz
#1525833
Då var det dags för en liten uppdatering igen.

Min senaste B20 som jag köpte har varit inne på ordentlig invändig och utvändig tvätt, uppmätning och honing. Väl hemma åkte den upp i stativet igen så att skruvandet kunde återupptas. Här är blocket målat i icke-röd, vilket säkert retar någon :) Mätte upp lager och spel i vevaxel och kolvar och allt är inom tolerans så äntligen kunde vev och kolvar monteras (sistnämnda inte på bild!). Efter lite rengöring med packningsborttagare släppte sotet från kolvarna och de blev rena och fina igen. Nya kolvringar på och numera på plats i motorn.

Jag har en A-kam och en S-kam liggandes. Ingen av dem känns intressant att sätta i motorn. Den ena för klen och den andra för vass. Undrar därför om jag kan få lite råd och tips på vad som lämpar sig bäst till en B20 med helrenoverad bottendel, A-topp borrad till E-ventiler (44/35mm), stålsäten, portad och planad, dubbla 40mm Weber och extraktorgrenrör. Jag är ute efter en rolig liten bil på gatan med så bra register som möjligt och som inte skäms för sig.

KL Racing har en del att välja på för under 2000kr (de vanliga). Finns även kammar för 4000-6000kr, men det tycker jag blir för mycket. Min A-kam verkar inte vara en originalkam, så att lämna på slipning är ingen idé.

Bild
Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1525867
Som jag skrivit tidigare, jag hade Volvos D-kam (tidiga B20E motorn) i min PV (B20) tillsammans med en 5 mm planad A-topp (B20 -74), blev c:a 10,5 i komp.förhållande. Och dubbla 38 mm Weber DCOE. Väldigt bra bottendrag och ett "jä--ra driv" vid "vanliga" varvtal. Just inte allt förstora förgasare gör att det blir väldigt bra vridmoment på låga varv. Förmodar du föredrar det framför "vridet" vid 4-6000 varv som det blir med 45-or och S eller R kam
av HerrLantz
#1530413
Då var det dags för en liten uppdatering.

Fick hem en beställning på lite nya prylar:
- Kamaxellager
- Kamaxel K
- Lyftare
- Vattenpump
- Bränslepump
- Rotor + Fördelarlock
- Fläktrem
- Renoveringssats 2x Weber 40mm DCOE
- Transmissionskåpa med packbox
- Bakre tätningsfläns med packbox
- Kamdrevsats i aluminium

Sedan min E-topp dömdes ut tog jag min fina A-topp och åkte tillbaka till Halmstads bästa motormekaniker. Den fick beröm och är därmed inne på lite uppgradering. Det blir 44mm insugsventiler, frästa säten, nya ventilstyrningar och planat. Därefter ska den in på portning. Imorgon borde toppen vara klar att hämtas.

Fick tillverkat ett verktyg för att få ut och in kamaxellager. Det främre lagret hade sett bättre dagar..

Bild

Nya lager på plats

Bild

Nya drev monterade. Kul med "Made in Sweden".
Bild
Bild

Därefter ny kåpa med packbox på plats.

Bild

Samma sak på andra sidan

Bild

Efter isärtagning av oljepump för kontroll av kuggflankspel och nya tätningar på oljeröret var det dags att fräscha upp lite delar. Man kan ju inte skruva dit slitna delar på en nyrenoverad motor. Jag körde vidare på mitt silver-tema, förutom fläkten och oljestickan som fick bli röda.

Bild
Bild
Bild
Bild

Ventilkåpan fick lite extra bling med pearl/metallic.

Nu till lite frågor:

Min nya topplockspackning (1,2mm) täcker kylkanalerna lite närmst cylindrarna. När jag lade dit den gamla packningen är det samma sak. Är detta normalt? Eller har jag fel packning?

Bild
Bild


Monterade även fördelaren. Enligt manualen ska första kolven då vara i övre dödläge med rotorn pekandes mot första kolven (ca 35 grader ovanför bulthålet till fördelaren). Jag tror jag fick allting rätt. Det finns dessutom en liten markering i fördelaren som rotorn är väldigt nära i detta läget. Min fundering såhär i efterhand är om jag även borde kollat om kamaxeln är på insug eller avgasventilen när jag ställde detta?

Vidare funderar jag även på bestyckning och halsringar till mina 2x 40mm DCOE med min setup (K-kam, extraktorgrenrör, 2½-tum avgas, lättat svänghjul, planad och portad topp med 44mm/35mm-ventiler). Jag har läst lite olika. Har ni några tips?
av HerrLantz
#1532371
Toppen har kommit hem och motorn börjar närma sig färdig.

Nya stålsäten, ventilstyrningar och planat 0,2mm. Tänkte åka på 98 oktan.
Bild

Toppen på plats
Bild

Vipparmsbryggan
Bild

Ventilkåpa
Bild

Och slutligen fick motorn lite färg med röd fläkt och oljesticka. Det blir även röda tändkablar.
Bild
av HerrLantz
#1532373
Dags att plocka ut min B18 och börja städa upp bilen inför nya motorn.

Motorn ur
Bild
Bild

Har länge tyckt att framlamporna är lite FÖR uppstickande, så jag sänkte dem 60mm. Tror det kommer se bättre ut när bilen är på marken igen.
Bild

Nästa blir att klippa bort hela elsystemet och dra nytt. Ska även byta torpedväggen till en ny i blankpolerad aluminium. Det blir nya broms-/kopplingsrör. Växellådsbalk och monteringsskena i motorutrymmet är blästrat och ska lackas.
Bild

Funderar på om min B18 ska upp i motorstativet för en genomgång, eller om jag bara ska sälja den komplett..
Vi som beställt nya XC60

Jag lade första beställningen 23[…]

Har också givarbyte på gång, bes[…]

Lövets Tesla M3 LR AWD

Nu är jag ju en sådan här gammal […]

Stigande tomgång.

B230fb, 940 91.a. Inga felkoder och ingen lampa.