PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av HerrLantz
#1510989
Så har ännu en kväll i verkstaden avverkats.

Plockade ut kammen och var nyfiken på vad det var som satt i motorn.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Lite olika bud avseende stämplingarna. Kan någon berätta för mig vad jag har för kam?

Oljetråget av

Bild

Och en stund senare

Bild

Vill någon ge mig en enkel lista över vad jag borde titta närmre på? Gärna också vad man alltid borde byta ut när man kommit såhär långt. Jag förmodar att ram- och vevlager byts, kolvringar, samtliga tätningar/packningar..

Kolvarna ser överlag bra ut. En del fina repor längs med, men inget grovt.
av HerrLantz
#1511079
Tack för svar!

Det satt fiberkamdrev i motorn, vilket kommer att bytas ut. Funderar på om stål/alu är värt att byta till? S-kam får väl ändå betraktas som en ganska tuff kam (om jag nu fortsätter med den). Å andra sidan läser jag en del om att alu/ståldrev väsnas en del. Åsikter om detta?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1511123
Vad är bilen byggd av? Duett ram? Tänk då på att den inte är godkänd för mer än 90 hk. Nu är din bil troligen besiktnings fri, men du kommer inte att kunna få den godkänd om du skulle åka på en flygande besiktning, eller om den varit avställd.
Angående kamaxel, högre duration = sämre lågfartegenskaper. Samma med förgasare, större förgasare (högre hastighet på luften) ger sämre lågfart egenskaper. Tänk på detta, du ska (förmodar jag) inte köra racing med den.
av HerrLantz
#1511261
lennarte skrev:Vad är bilen byggd av? Duett ram? Tänk då på att den inte är godkänd för mer än 90 hk. Nu är din bil troligen besiktnings fri, men du kommer inte att kunna få den godkänd om du skulle åka på en flygande besiktning, eller om den varit avställd.
Angående kamaxel, högre duration = sämre lågfartegenskaper. Samma med förgasare, större förgasare (högre hastighet på luften) ger sämre lågfart egenskaper. Tänk på detta, du ska (förmodar jag) inte köra racing med den.
Det stämmer. Bilen är besiktningsbefriad och används endast till söndagsåka och lite träffar. Mitt mål med motoruppgraderingen är att få lite mer ork i maskinen på landsväg. Den kommer sällan pressas hårt! Nu råkade det bli en B20 med dubbla weber, lättat svänghjul, portad och planad E-topp med stora ventilerna och en S-kam vilket egentligen är lite i överkant mot vad jag hade tänkt. Men å andra sidan kan jag inte låta bli att prova med denna setupen :-)

Jag lär väl märka om bilen blir obrukbar på gatan, då får jag helt enkelt byta till en snällare kam.
av HerrLantz
#1511263
Lämnade block, topp och tråg på ordentlig tvättning så alla kanaler blir rena och fina. De honar även cylinderloppen som var fina. Därefter blir det fräsning av ventilsäten då några såg lite slitna ut.

Vevaxeln. När blir det allvar med småmärken?

Se mittersta vevtappen som har lite slitage från oljekanalen i lagret.

Bild

Och nästa fundering.. Dessa ramlager är märkta VP 4333. Tror vi de är från VP och därmed bytta? Hur ser jag om ett ramlager är slitet?

Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1511270
Man bukar se gula fläckar. Det är (var i alla fall förr) gul metall i botten.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1511832
Nödfall värme, börja med en tunn skruvmejseloch försök knacka mellan drevet och kugghjulet. Alternativt en avdragare om kugghjulet direkt, det ska ju också bort. Kan dock vara svårt att "få fäste" om det. Dom gängade hålen i kugghjulet (delvis skymda av hylsan) är för original avdragare.
av HerrLantz
#1511864
Fick av det. Värmde och offrade det genom att greppa med stor polygrip och knacka ut det. Lägger till ert nytt nav på inköpslistan!

Drevet var inga problem att få bort med avdragare.
Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]