PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av HerrLantz
#1518608
Så var det dags för en uppdatering.

Toppen är lämnad för slipning av ventilsäten och en lätt planing. Inte mycket marginal kvar när den redan var planad 3mm..

Blocket lämnade jag för honing och bad dem mäta upp det. Fick besked att den var .20 oval (tolerans enligt spec .03) vilket alltså är 7x över tolerans.. Trist. Detta innebär att jag nu letar efter ett annat block. Blir väl lite grisen i säcken eftersom jag inte har verktyg att kontrollmäta på plats.

En fråga: Är överfallen det enda kritiska som jag måste få med vid ett block-köp? Kan jag återanvända min vev? Hur kritiskt pratar vi?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1518616
Varför inte borra upp det block du har? Chansen att hitta ett block som är frisk om det inte är borrat redan lär vara små är jag rädd. Överfallen lär man ha. Risken är annars att veven inte får plats eller att det blir tokigt med lagerspelen. Det går in värsta fall att slipa ner överfallen lite och line-hona, men det tippar jag på kostar mer än det smakar. Veven kan du återanvända om den är ok.
av HerrLantz
#1519179
Fick tag på en helt komplett B20, inkl M40-låda från en 142 som besiktigades för 6 mån sedan med motorn. Enligt uppgift en originalbil med 13000mil på mätaren!

Tänkte se om jag kunde få hjälp med att avkoda motorn. Stämpling på fördelarsidan är
4969 18 89155

Stämpling på insugssidan
NBC 15 184837

Har börjat riva motorn för att se hur skicket är. Förhoppningen är fina cylinderlopp inom tolerans så att jag kan använda hela bottendelen från denna motorn.

Blir troligen en del till salu sen..
av Amarace
#1519257
496918 är en vanlig B20A som satt just med M40 i 140 69-70(71)
av HerrLantz
#1519437
Tack för svar!

Har nästan plockat ner hela motorn nu. Har kolvar, stakar och vev kvar. Dock stötte jag på en ett märkligt problem: jag får inte ut lyftarna! De har små hål i toppen, vilket jag inte minns att lyftarna från min andra B20 hade. De löper fint upp och ner när jag handvevade motorn (med kammen i förstås) , men när jag försöker fiska upp dem nyper de fast ordentligt. På min andra B20 räckte det att fiska upp dem med magneten, men denna gången gick jag på med en tejpad näbbtång och fick ändå inte ut dem..

Varför sitter de så jäkligt?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1519452
HerrLantz skrev:Tack för svar!

Har nästan plockat ner hela motorn nu. Har kolvar, stakar och vev kvar. Dock stötte jag på en ett märkligt problem: jag får inte ut lyftarna! De har små hål i toppen, vilket jag inte minns att lyftarna från min andra B20 hade. De löper fint upp och ner när jag handvevade motorn (med kammen i förstås) , men när jag försöker fiska upp dem nyper de fast ordentligt. På min andra B20 räckte det att fiska upp dem med magneten, men denna gången gick jag på med en tejpad näbbtång och fick ändå inte ut dem..

Varför sitter de så jäkligt?
När dessa motorer var nya var det fruktansvärt dåliga kamaxlar i dom, det byttes kamaxlar i "parti och minut" på -70-talet. Det skulle bytas lyftare också men alla gjorde inte det utan hängde upp lyftarna i ståltråd och då kunde man byta kammen utan att lyfta topplocket. Har motorn gått bara 13000 mil så är kanske detta är en sådan motor. Kamaxlarna slets ner på under 5000 mill i bästa fall, och lyftarna var ibland mycket skadade på undersidan (mot kammen). Jag bytte en som gått bara 900 mil. Det var 3-dje kammen på under 10000 mil på den bllen. Kammarna blev bättre under åren men under första halvan av -70-talet var det många byten. Även sista versionen av B18 motorn var drabbad, men inte i så mycket. Jag bytte t.ex på en 144 -67 som gått c:a 7000 mil i början på -80-talet
av HerrLantz
#1519543
lennarte skrev: tis 15 nov 2022, 07:04
HerrLantz skrev:Tack för svar!

Har nästan plockat ner hela motorn nu. Har kolvar, stakar och vev kvar. Dock stötte jag på en ett märkligt problem: jag får inte ut lyftarna! De har små hål i toppen, vilket jag inte minns att lyftarna från min andra B20 hade. De löper fint upp och ner när jag handvevade motorn (med kammen i förstås) , men när jag försöker fiska upp dem nyper de fast ordentligt. På min andra B20 räckte det att fiska upp dem med magneten, men denna gången gick jag på med en tejpad näbbtång och fick ändå inte ut dem..

Varför sitter de så jäkligt?
När dessa motorer var nya var det fruktansvärt dåliga kamaxlar i dom, det byttes kamaxlar i "parti och minut" på -70-talet. Det skulle bytas lyftare också men alla gjorde inte det utan hängde upp lyftarna i ståltråd och då kunde man byta kammen utan att lyfta topplocket. Har motorn gått bara 13000 mil så är kanske detta är en sådan motor. Kamaxlarna slets ner på under 5000 mill i bästa fall, och lyftarna var ibland mycket skadade på undersidan (mot kammen). Jag bytte en som gått bara 900 mil. Det var 3-dje kammen på under 10000 mil på den bllen. Kammarna blev bättre under åren men under första halvan av -70-talet var det många byten. Även sista versionen av B18 motorn var drabbad, men inte i så mycket. Jag bytte t.ex på en 144 -67 som gått c:a 7000 mil i början på -80-talet
Tusen tack för utförligt svar!

Jag fick knacka ur lyftarna med gummiskaft underifrån efter att jag lyft ut veven. Blir nya lyftare oavsett. Var de oljefyllda original? Lyftarna jag plockade från min andra trimmade B20 var solida. De gick dessutom lätt att fiska upp med magnet. Kanske att jag använder dem istället..

I övrigt är vev och cylinderlopp jättefint. Kan mycket väl stämma att motorn bara gått 13 000mil. Dessutom en helt oplanad A-topp (86.8mm) som jag troligtvis säljer av.

Imorgon åker jag in med blocket på tvättning och uppmätning. Är allt OK så honar de loppen åt mig.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1519588
Du ska aldrig blanda ihop kamaxlar och lyftare. Inte ens byta plats på lyftarna på samma kamaxel. Tror det fanns både solida och "ihåliga" lyftare, kanske för viktens skull. Här är en bild på standard lyftare (original på B18,B20 och B30)
DSC00819-768x434.jpg
DSC00819-768x434.jpg (26.84 KiB) Visad 2638 gånger
Här är "high preformans" lyftare. OBS, 2 olika typer
DSC00821-768x398.jpg
DSC00821-768x398.jpg (21 KiB) Visad 2638 gånger
Dessa senare har ett hål i botten för extra smörjning av nockarna. Jag hade denna typ på min trimmade PV
av HerrLantz
#1519917
lennarte skrev: ons 16 nov 2022, 07:54 Du ska aldrig blanda ihop kamaxlar och lyftare. Inte ens byta plats på lyftarna på samma kamaxel.
Jag ska köra med S-kammen, lyftare och topp från min andra motor har jag tänkt. Har alla positioner märkta så att allt hamnar där det satt innan.

Ska ta en bild på mina solida lyftare.

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]