PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Maddox
#1510060
Verkar som att min bakre tätning på vevaxeln behöver bytas. Plötsligt läckage. Några tips?
PV 544 1965 B18 A
Användarvisningsbild
av lennarte
#1510074
Det är en filttätning. Har bilen stått länge kan den torka ut och kanske tätnar av sig själv efter ett tag. Det är samma med främre tätning.
av LarsBd
#1510206
Förmodligen är tätningen närmare 50 år gammal och då är det dags att byta. Ta ner växellåda koppling och svänghjul, ta bort låsring och täckbricka samt pilla ur den gamla filttätningen. Ta inte bort aluminiumkåpan som tätningen sitter i, då ”måste” oljetråget tas ner om kåpan ska kunna återmonteras på ett korrekt sätt. Montera den nya oljeindränkta filtringen, täckbrica och låsring samt övriga borttagna delar. Kontrollera växellådans stödlager i vevaxeln då kopplingen är borta, byt lager om det misstänks vara dåligt.

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]