PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1509990
Bytte ut den gamla "analoga" oljetrycksmätaren som gick med slang från motorn till kupén till en ny givare med flatstift och en ny oljetrycksmätare. Problemet är att mätaren nu visar 0 med motorn av och max med motorn på, oavsett kall/varm/varvtal. Fick en fundering om det ska sitta någon spänningsregulator till + på mätaren? Läste någonstans att det på andra fordon kan göra det för att stabilisera spänningen till mätaren, annars kan den varierande spänningen från generatorn göra så att mätaren får spel. Gäller detta även på Volvo?

Plus, minus och signalkabel från givaren. Känns som att jag inte kan gjort så mycket fel. Är det något annat jag inte tänkt på?

Gäller en B18A.
#1510001
Har givaren två stift? Ett som ska gå till oljetryckslampan och ett som ska gå till mätaren?
#1510014
Stabiliserad spänning? Det var först i slutet på 60-talet som det kom IC-kretsar som kunde stabilisera spänningar och samtidigt var hanterligt små för att passa på ett kretskort. Tidigare hade det naturligtvis funnits teknik för sådant, men det var nog stora klumpiga saker som inte gjorde sig så bra i bilar. I Volvo 140 fanns det i alla fall en IC-krets som stabiliserade en mätspänning till motortemperaturen och tankmätaren. Så det kommer nog an på vilken årgång det är på bilen om det är stabiliserad spänning eller inte.
#1510044
Det låter nästan som att du har en oljetrycksgivare för lampa och inte för en oljetrycksmätare. Den kommer i så fall att jorda vid avstängd motor (fullt utslag på oljetrycksmätaren) och vara bruten när du får oljetryck (inget utslag på mätaren).
#1510049
RonnieLkpg skrev:Det låter nästan som att du har en oljetrycksgivare för lampa och inte för en oljetrycksmätare. Den kommer i så fall att jorda vid avstängd motor (fullt utslag på oljetrycksmätaren) och vara bruten när du får oljetryck (inget utslag på mätaren).
Jag tror du har helt rätt. Vad dum jag är, det hade jag ärligt talat inte en tanke på. Däremot beter den sig tvärtom (inget utslag vid avstängd motor och fullt utslag med motorn igång).

Det var denna jag köpte https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ol ... 1-b23.html
Och jag ser nu att det står "oljetryckskontakt"..

Vart får man tag på en oljetrycksgivare passande B18?
#1510220
Det är ju inte bara vilken oljetrycksgivare som helst du behöver, utan en som fungerar med just den mätare du har. Sen finns vinklar och adaptrar för att få till det mot motorn (som har 1/8"NPTF gänga).

Rådlös, IC-krets kom först 81 på 240, 140 och tidigare 240 hade en mekanisk spänningsstabilisator.

Fick idag et priserbjudande på hela arbe[…]

Pluskabel glapp

Det där är en säkring. Kolla med en[…]

Bränslemätare Volvo 740

Hej, jag har en Volvo 740-90 och bränslem&aum[…]

Bruten fjäder framvagn

arbetade. ( finns där inga möjlighet a[…]