PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av HerrLantz
#1509833
Hej,

Ny på forumet!

Jag åker omkring i ett hot rod-projekt som jag skaffade i våras. Sitter just nu en original B18A med Zenith 36VN som går finfint efter lite fix! Bilen var nära ett barn-find och jag körde den hem 16 mil som sig bör. 5 breakdowns på vägen, men inget lite spott, nävar och en mejsel inte kunde fixa. Jag har ingen erfarenhet av volvo sedan tidigare. Har nästan uteslutande skruvat amerikanskt och brittiskt. Jag har en fundering kring kylsystemet, och särskilt tempgivarens placering i toppen:

Tempmätaren har stått i taket (alltså >120grader) varje gång jag kört den. Började med det enkla: Spolade kylsystemet, bytte termostat och tempgivare. Fortfarande snabbt upp till 110-120gr. Dock inga tecken på kokande, märkligt nog. Spolade systemet igen och bytte till en 77graders termostat (den lägsta temperatur jag kunde hitta), men fortfarande snabbt upp till 110-120gr där den stannar hela tiden. Kollar jag temperaturen med IR där tempgivaren sitter (längst bak i toppen på avgas/insug-sidan) så är det mycket riktigt varmt där. Faktiskt varmare än någon annan stans på motorn. Jag kan dock inte se några tecken på att bilen kokar, trots allt.

Blev trött på det hela och beställde en splitter ny kraftigare alukylare, en ny vattenpump, en ny tempmätare och nya kylarslangar. Efter ett par kvällar var allt på plats. Väl ute på vägarna igen smiter tempmätaren relativt snabbt upp till ca 105-110gr och stannar där hela tiden. Den klättrar aldrig över detta. Marginell förbättring, men det kan också vara tempmätaren som är mer korrekt. Övre kylarslangen är varm och god, termostaten öppnar. Undre kylarslangen är knappt varm efter byte till alykylare. Allting talar för att kylsystemet kyler riktigt bra nu. Jag menar, allt är ju nytt och uppgraderat.

Så... Är detta något som är typiskt för B18A? Jag tycker tempgivarens placering är konstig, men jag misstänker att Volvo ville ha en mätning på varmaste punkten (vilket borde vara där bak). Notera att jag inte har något värmepaket eller så i bilen.

Tankar?
av rd350
#1509886
Sitter ett invändigt "fördelningsrör" i toppen som kan lossna, då blir tempen lite lurig. Länge sen men jag har för mig att man kommer åt röret genom fryspluggen bak på toppen. Har du kollat vattenpumpen så impellern inte är skadad eller lös?
av HerrLantz
#1509887
rd350 skrev: ons 24 aug 2022, 19:22 Sitter ett invändigt "fördelningsrör" i toppen som kan lossna, då blir tempen lite lurig. Länge sen men jag har för mig att man kommer åt röret genom fryspluggen bak på toppen. Har du kollat vattenpumpen så impellern inte är skadad eller lös?
Vattenpumpen är helt ny.

Ska ta en titt på detta fördelningsrör om jag hittar det. Tack för tipset!

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]

På min 745-a hade socklarna till varselljus […]