PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 164forever
#1497893
Hej.
Jag besiktigade min 164:a -73:a för sista gången förra fredagen den 22.a april och fick helt blankt papper!
Bromsarna helt jämna fram respektive bak och CO 3,2.
Ovanstående är absolut inget skryt utan bara fakta!
I framtiden kommer jag ändå att åka in vartannat år för "Veteranbilskontroll" som det heter hos gamla Bilprovningen.
Då kollar dom bromsar, fram- och bakvagn samt belysning.
Det tycker jag är viktigt, då jag använder min bil ganska mycket på sommarhalvåret!
Mvh/Håkan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1498037
Länge leve gamla gudar. Detta var en dröm bil på - 70-talet.
En granne hade en Pontiac GTO - 68 som tjänstebil. Han skulle åka på semester med familjen och körde genom staden med många rödljus. Då kom där några ungdomar som lånat pappas nya Volvo 164 med K-Jet (dom gick ordentligt fort med den tidens mått) och ville "rejsa" med honom. 2 stoppljus lät han dom "vinna", men vid det 3-dje tyckte han det fick vara nog. Han gasade på och körde lätt ifrån dom trots lätt uppför och husvagn efter.... Dom svängde vid nästa korsning. Han skrattade väldigt gott när han berättade det.. :-D :-D
av 164forever
#1498210
Hej igen.
Nu har du nog fel Lennart.
Jag är 99 % säker på att 164:an aldrig fanns med K-jet.
Endast elektronisk insprutning.
Men enligt vad jag har hört, så testade Volvo med olika varianter av motorer under 70-talet, så jag KAN ha fel.
Mvh/Håkan
Användarvisningsbild
av lennarte
#1498221
164forever skrev:Hej igen.
Nu har du nog fel Lennart.
Jag är 99 % säker på att 164:an aldrig fanns med K-jet.
Endast elektronisk insprutning.
Men enligt vad jag har hört, så testade Volvo med olika varianter av motorer under 70-talet, så jag KAN ha fel.
Mvh/Håkan
Nää, du har rätt. K-Jet sätt bara på sista 140, 160 hade D-Jetronic, hade det ända till -75, kanske t.o.m till -76. Sista åren såldes dock inga i Sverige, då såldes 264 här.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1498299
164forever skrev:Hej.
Jag besiktigade min 164:a -73:a för sista gången förra fredagen den 22.a april och fick helt blankt papper!
Bromsarna helt jämna fram respektive bak och CO 3,2.
Ovanstående är absolut inget skryt utan bara fakta!
I framtiden kommer jag ändå att åka in vartannat år för "Veteranbilskontroll" som det heter hos gamla Bilprovningen.
Då kollar dom bromsar, fram- och bakvagn samt belysning.
Det tycker jag är viktigt, då jag använder min bil ganska mycket på sommarhalvåret!
Mvh/Håkan
Mmmmmm...
Har du bild?
Dom är vackra.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

av 164forever
#1498326
Visst har jag bilder.
Jag ska försöka ladda upp ett par stycken, men jag har misslyckats med det förr...
Mvh/Håkan
IMG_0645.JPG
IMG_0645.JPG (6.09 MiB) Visad 6147 gånger
IMG_1559.JPG
IMG_1559.JPG (2.78 MiB) Visad 6147 gånger
Användarvisningsbild
av lennarte
#1498334
Stiligt, stiligt....
På mitt första jobb (c:a 1966 - 1976) hade vi ett stående jobb (från c:a 1970 och frammåt) och det var att varje vår tvätta, städa, polera (maskin) och vaxa (Simmonz hårdvax) en vinröd 164 -69. Den var sååå fin dom första åren men fanken vad vi fick slita i mitten på -70-talet för att få den fin i lacken.... Den färgen fanns nog bara något år.... Vet att några Amazonen här omkring "dök upp" med denna färg. Även kompisens Datsun 180B -72 (rostlagades väldigt mycket innan) lackades i denna färg. Den var mycket stilig, men attans ömtålig :-o :mad: :-D
av Volvoold
#1498356
Jättekul att se att fler kör lite gamla bilar.
😊

Nu blir jag påmind om morfars gamla 142 som jag åkte i som barn. Den "långa" hastighetsmätaren med inbyggd pil där man skulle sätta den på hur fort man fick köra på vägen. Det var grejor det, innan farthållaren kom.

Jag gjorde en kontroll av AC på precis samma[…]

Hade min V70 på verkstaden idag och fick e[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Jag fick ner version 3.0.3 till min bil idag. Ska […]

Minirecension av kina DICE

Jag kör med VIDA med denna kabeln - 256kr ink[…]