PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Seb1000
#1497453
Tjena

jag har en Volvo 740 GLE A-Traktor från 87 med en b230e som min främre bränslepump har lagt av på. Hade tänkt köpa nya idag så här kommer frågan, har F motorn samma pump och filter, och har biltema något vettigt som är lönt att köpa?


alla svar uppskattas
tack Seb1000
Användarvisningsbild
av lennarte
#1497478
Det är inte samma pump. Fast dom ser exakt likadana ut. K-Jetronic har ett högre systemtryck än LH systemen. Tror K-Jet. ligger på 5 kg, medan LH har 3 kg. Det funkar säkert ett tag med LH pump, körde min 745-a på 6 kg ett tag när jag började köra på etanol. Bytte sedan till Biltemas "044"pump och den har funkat bra. Dock har den större diameter så jag fick" modifiera" fästet där pumpen sitter. Glöm inte köpa till nippeln om du köper denna pump
Användarvisningsbild
av lennarte
#1497662
Seb1000 skrev:Menar du monteringskittet från biltema? Och hur gjorde du med kontakterna då dom ser helt annorlunda ut?
Stämmer, det är en slangnippel som passar till slangen från tanken.
Jag klippte avkablarna en bit ifrån änden så jag e.v kunna skarva i dom i framtiden. Monterade nya ringkabelskor och har "dränkt" anslutningarna med chassiefett. Har fungerat i typ 8 år nu. Obs, använd en ordentlig klämtång ned spärr. Dom enklare modellerna klämmer inte bra nog för hög strömstyrka. Man vill ju inte ha dålig kontakt ned värmeutveckling just där......
Det blev lite ombyggnad av fästplatta för 044 pumpen ör större (kraftigare) men det löste sig med en avgas klamma, några nya hål och en 7mm tjock bricka till skruven i balken så fästplattan komm lite längre ner där.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]