Sida 1 av 1
Kopplings fråga...blandad komplott mellan motor o låda
Postat: tor 07 apr 2022, 21:19
av djrogga
Kopplingen tog högt upp så ok lamellen är slut tänkte jag, men det är som nytt tryckplatta och lamell av märket LUK och kollade runt på nätet och det liknar Sachs men urtrampningslagret är som på bilder på nätet så är det Borg Beck och det är ju längre, alltså tar kopplingen högre upp....har jag rätt..?
Re: Kopplings fråga...blandad komplott mellan motor o låda
Postat: fre 08 apr 2022, 06:52
av lennarte
När kopplingen slits så är det själva lamellen som blir tunnare. Då kommer ju tryckplattan närmare svänghjulet och solfjäder trycker då urtrampningslagret bakåt och det sträcker då upp kopplingsvajern. I början räcker det att "släppa" på justeringen på vajern så det blir ett litet spel, så funkar det igen.
Du skriver inte vad för bil det är, men det funkar ungefär samma antingen du har vajer eller hydrauliskt manövrerad koppling.
Fabrikat på koppling spelar mindre roll så länge du köper komplett kopplingspaket inkl. urtrampningslagret. Köper du bara delar av kopplingen, måste det vara samma fabrikat som det gamla för att säkert passa ihop
Re: Kopplings fråga...blandad komplott mellan motor o låda
Postat: lör 09 apr 2022, 01:00
av LarsBd
Fabrikaten har olika höjd på urtrampningslagret så du måste ha rätt lagerfabrikat , något udda fabrikat kan ha samma mått som Sachs eller Borg&Beck men det går nog inte att avgöra på en bild.
Det kan också vara en sprucken kopplingsgaffel/arm.