PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1495136
Kopplingen tog högt upp så ok lamellen är slut tänkte jag, men det är som nytt tryckplatta och lamell av märket LUK och kollade runt på nätet och det liknar Sachs men urtrampningslagret är som på bilder på nätet så är det Borg Beck och det är ju längre, alltså tar kopplingen högre upp....har jag rätt..?
#1495156
När kopplingen slits så är det själva lamellen som blir tunnare. Då kommer ju tryckplattan närmare svänghjulet och solfjäder trycker då urtrampningslagret bakåt och det sträcker då upp kopplingsvajern. I början räcker det att "släppa" på justeringen på vajern så det blir ett litet spel, så funkar det igen.
Du skriver inte vad för bil det är, men det funkar ungefär samma antingen du har vajer eller hydrauliskt manövrerad koppling.
Fabrikat på koppling spelar mindre roll så länge du köper komplett kopplingspaket inkl. urtrampningslagret. Köper du bara delar av kopplingen, måste det vara samma fabrikat som det gamla för att säkert passa ihop
Elschema 740

Jag har en rep.handbok från Lafri liknande d[…]

Volvo v70 2009

Har bytt egr adapterat den i vida med får &a[…]

Har du en diagnostik box (Volvo kallar den så[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Så är det säkerligen men det som t[…]