PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1492434
Köpte en nerskruvad b20 motor och renovera allt själv.

Nya kolvringar, lager mm.
Toppen är planad och ventilerna är in slipade.
Men på 2cylinder får jag bara 4 bar.

Tog av toppen och dubbelkolla allt.
Ställer jag toppen upp och ner. Häller bromsvätskan i förbränningsrummet så är det helt tät.

Jag hällde också motorolja på kolvarna. Alla höll tät i flera timmar.

Jag provade att skifta kolv mellan 2 och 3 cylinder.

Provade en begagnad topp samma resultat. Så toppen borde man kunde släppa.

Fortfarande dåligt komp och vatten i oljan.
Motor går klockrent, inga missljud.

Vad kan jag ha missat att kolla?
Över väger att byta block men störande att man inte hittar några fel.

Kan det va något med vipparmsbryggan?
Kan man göra komp prov utan vipparmsbryggan på?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1492466
Är ventilerna justerade rätt? Är där inget spel kan kompet läcka ut trots att toppen är tät när du vänder den. Jag använder bensin när jag kollar tätheten, både i cylindrar och ventiler. Bromsolja har jag aldrig hört man ska använda, den är glykol baserad. Om kolvringarna är för små (kolvrings spelet för stort) och/eller monterade med spelen för nära (i linje) varandra kan också kompet "läcka ut". Men att det kommer vatten i oljan är något annat. Båtmotorer av B20 typ var i original sjövattenkylda, dessa rostar ordentligt (särskilt på västkusten) vilket gör att sjövatten kan läcka in i oljan.
av Erik Å
#1492501
Vatten i olja trots byte av topp, det kan väl bara bero antingen på att topplockspackningen av någon anledning inte tätar eller så är det en spricka i blocket?
I och för sig skulle ju den andra toppen också kunna vara dålig.. Murpys lag :P
Nån här pratade om att skicka på tryckluft genom tändstiftshålen ett efter ett för att se när det börjar bubbla i exp-kärlet. Så vet man åtminstone vilken cylinder det är som läcker.
Edit: Helt onödigt test, du vet ju redan vilken cylinder som har dålig komp..
Användarvisningsbild
av lennarte
#1492651
Det behöver inte vara samma cylinder som har både dåligt komp och som läcker vatten. Vatten och olja är ganska väl åtskiljt och skulle all kompression gå ut i en kylkanal skulle det inte gå att köra så länge med motorn innan den kokar. Och då skulle det läcka tillbaka vatten in i cylindern när motorn svalnar. Då går inte motorn att få runt nästa gång du ska starta. Jag tror du har 2 olika fel på motorn.
Är fortfarande båtmotor vi pratar om? Dom har en vattenkyld oljekylare, har du kollat där?

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]

Löste sig. Tydligen hade förre ägar[…]

Foliera mittkonsolen V60

hehe ja så är det, pengarna rinner iv&a[…]

Testade bakluckan på min -99'an med biltemas[…]