PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1489065
Den monteras inte. Du sätter den emot en port, läser av, nästa port läser av o.s.v. Sen justerar du tills det blir lika på alla fyra portar.
#1489080
Solex 44 är fallförgasare (typ Zenit på B18 motorer) och har fasta munstycken, till skillnad mot horisontalförgasare (typ SU, Stromberg m.f) som har justerbara. Det är bara tomgången som kan justeras på Solex 44, vilket gör det betydligt enklare och behovet av synkklocka minskar.
#1489233
Lennarte, synkklocka använder du ju just för att synka dels tomgång, så det blir lika på alla portar, dels för att justera gasstag så det öppnar precis lika på alla portar. Har inget med munstycken att göra.
Solex 44 fanns även som horisentalförgasare, PHH har jag för mig dom heter, hade såna på en B20 en gång (satt på nån italiensk bil original har jag för mig).
Dock vet jag ju inte vad TS har för modell.
#1489277
Amarace skrev:Lennarte, synkklocka använder du ju just för att synka dels tomgång, så det blir lika på alla portar, dels för att justera gasstag så det öppnar precis lika på alla portar. Har inget med munstycken att göra.
Hade 2 st Dellorto 2 port horisontalt förgasare DHLA (tror jag dom hette) från en Alfa Romeo från -60-talet på min trimmade PV -62 med en B18 motor borra till 2l. Funkade bra mycket bättre och betydligt lättare att justera än SU. Hade jobbat tidigare med en synkklocka, men den verkstad jag jobbade på vid denna tid hade ingen sådan (tidigt -80-tal) så jag justerade med hjälp av en varvräknare och en tubsocka att stoppa i ett hål i taget. Nu var dessa förgasare från en 1,8l motor så det blev inte riktigt bra (tändstiften blev kritvita) så istället för att bestycka om dessa fick jag tag i 2 st 38 mm Weber DCOE från en 2l Alfa Romeo GTV -74. Jä---ar vad den PV-n gick sedan
Amarace skrev: Solex 44 fanns även som horisentalförgasare, PHH har jag för mig dom heter, hade såna på en B20 en gång (satt på nån italiensk bil original har jag för mig).
Dock vet jag ju inte vad TS har för modell.
B20/30/21/23/230/250 marin motorer hade ofta 1, 2 eller 3 stånde Solex fallförgasare. Har sett tidiga B18/20 marin med 1 eller 2 SU. Men definitivt inte sett allt... :-o Dock när vi var och tittade på och skulle köpa en större båt, kollade vi på en Flipper 620 (c:a -88 års modell) med en B234 motor i marin utförande (2,5l utan balansaxlarna), den hade 2 st stående Solex 44, Misab har ersättningsförgasare, repsatser och munstycke till 2 varianter av stående SOLEX förgasare för Volvo Pentas motorer. Tror inte Penta hade SU, Stromberg eller horisontal förgasare "över huvud taget" på motorer på senare halvan av -70-talet och frammåt. Men jag kan definitivt inte allt om detta

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]

EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]