PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Nekcaj
#1483731
Hej!
Ska börja ned att säge att jag inte är den kunnigaste på bilar men försöker lära mig.

I somras köpte jag en M40 växellåda för att jag tänkte byta i min 142a. Jag fick hem lådan den snurrade och alla växlar gick i och drev de betet dig som den skulle men en grej jag märkte va att axel (se bilden) som kardan sitter på var lös alla fyra bultar var borta där så jag tänkte det är ju bra att skruva fast. Så jag skruvade fast den och skulle snurra på låda men det gick tungt både på neutralen och växlarna men jag tänkte att det var för att den hade ståt. Men det är lite konstigt hur den bara blev så där när jag skruvad fast axeln. Jag testade ta lös den igen men den var fortfarande trög skruvad fast den men samma ska försökte pilla och peta och se såg inget.

Så jag tänkte att det va för att den stott länge så jag stoppade i låda och provade men det gick trögt och de drev på neutralen och baken var extremt tungt men alla växlar drev.

Hoppas ni för står vad jag menar och kan komma med tips på vad det kan vara hur man man kan lösa det.
Bilagor
20211218_180457.jpg
20211218_180457.jpg (2.86 MiB) Visad 5541 gånger
av LarsBd
#1483759
Du måste ha lådan löst, ta bort locket och titta på synkroniseringen för växel 3 och 4. Den sitter i skarven mellan ingående och utgående axeln. Då bakre gaveln är lös och utgående axel dras eller på annat sätt flyttas bakåt är det lätt hänt att de fjädrar och medbringare som sitter i synkroniseringen kommer ur läge. Detta medför att ingående och utgående axel inte kan rotera fritt i förhållande till varandra och allt går tungt när skruvarna dras åt igen.
Du kan se hur det ska sitta på den andra synkroniseringen , den för växel 1 och 2.
Man måste även lossa skruvarna till bakre gaveln och dra ut axeln ca 5-8mm innan det går att återställa de delar som halkat på sne.
I värsta fall måste lådan tas isär om någon detalj blivit allvarligt skadad då du drog åt skruvarna och/eller provkörde.

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]

Vågar jag köra?

Kan va flera saker men abs givare eller hjullager […]

Byta larmsiren.

Tack för det. :-)

Lös motorlampan och visade det nån fel[…]